Korea postawiła u siebie gigantyczne lotnisko, nam pomoże powtórzyć ten wyczyn - takie nadzieje wiąże ze współpracą z International Incheon Airport Corporation zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obie strony podpisały właśnie porozumienie, które mówi o inwestycji Koreańczyków w port koło Baranowa.
Umowa została podpisana przez pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horałę i prezesa CPK Mikołaja Wilda z jednej strony oraz ministra ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk i Kim Kyung-wook z International Incheon Airport Corporation z drugiej.
Centralny Port Komunikacyjny znalazł inwestora
Koreańczycy chcą objąć mniejszościowy pakiet udziałów, a samo przedsięwzięcie ma zostać poprowadzone w formule joint venture. Szczegółowe warunki mają zostać ustalone do końca przyszłego roku.
Nie będzie to jednak początek polsko-koreańskiej współpracy. W listopadzie ubiegłego roku lotnisko Incheon zostało strategicznym doradcą CPK.
Współpraca, którą rozpoczęliśmy na początku roku, przebiega zgodnie z założeniami i zamierzeniami. Eksperci z Incheon dostarczyli nam wszystkie zamówione opracowania i analizy. Ich jakość oceniamy wysoko. Krok po kroku, zgodnie z planem, realizujemy kolejne etapy współdziałania. Dzięki temu jesteśmy teraz bliżej decyzji o wspólnym zaangażowaniu kapitałowym
– mówi Mikołaj Wild.
Seul chce, by Baranów podążył jego drogą
Prezes Incheon International Airport Kyung Wook Kim podkreślał, że seulskie lotnisko dochodziło do przepustowości sięgajacej 100 mln pasażerów stopniowo. Tak samo ma być w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach przedsięwzięcia joint venture planujemy aktywnie aktualizować założenia wspólnej inwestycji, biorąc pod uwagę potencjał CPK jako hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej
– uzupełnił Kyung Wook Kim
Największy hub lotniczy Korei Południowej odprawił w 2019 r. ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton cargo. Obecnie na liście największych portów świata Seul ustępuje tylko lotniskom w Doha, Tokio i Singapurze