Co piąty Polak chce rzucić pracę. Jak mogą zaradzić temu pracodawcy?
Ponad 21 proc. Polaków zamierza odejść z dotychczasowego miejsca pracy i w tym celu aktywnie poszukuje nowego pracodawcy. Do tego prawie 34 proc. czeka na atrakcyjną ofertę konkurencji - wynika z raportu SD Worx „The Perfect Match”. Co mogą zrobić pracodawcy, by zatrzymać najlepszych pracowników?
Z jakich powodów pracownicy zmieniają pracę? Tzw. powód za chlebem, czyli z chęci lepszych zarobków, nie zmienia się od lat. Natomiast w ostatnich latach przybyło pracowników, którzy mają dość swojej obecnej pracy, bo wciąż robią to samo, w dodatku obowiązków im przybywa, ale nie idzie to w parze z możliwością awansu. Nawet brak szkoleń w miejscu pracy działa na niekorzyść pracodawcy.
W efekcie narastającej frustracji, pracownicy często bez żadnego uprzedzenia po prostu kładą na biurku szefa wypowiedzenie.
Co w takim razie mogą zrobić pracodawcy, aby nie dopuścić do tego, by odpłynęły im najlepsze talenty z organizacji? SD Worx podaje jeden najważniejszy czynnik: poprawa komunikacji.
Czego jeszcze nie mogą ignorować firmy?
Coraz więcej ekspertów zwraca uwagę, że kluczowym trendem jest bardziej elastyczne podejście pracodawcy do pracownika. Co to oznacza w praktyce? Pracownicy, zwłaszcza młodsze pokolenie, stawia na work-life-balance. Nie chcą, jak ich rodzice czy dziadkowie, harować pół dnia i wracać padniętym do domu, ale móc pogodzić sferę zawodową z prywatną. I można im to ułatwić np. przez elastyczny grafik, możliwość pracy hybrydowej, zdalnej albo workation.
Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland, wskazuje, że elastyczny czas pracy zwłaszcza wśród młodych pracowników pozwala im spełniać ich ambicje zawodowe i jednocześnie nie ingeruje w ich życie prywatne.
Z naszych badań wynika, że aż 44 proc. Polaków uważnie śledzi swój czas pracy, z czego 34 proc. z nich wykorzystuje do tego specjalne narzędzia. Oznacza to, że nowoczesna organizacja, która chcę zatrzymać i przyciągnąć do siebie najlepszych pracowników nie może ignorować tego trendu – uważa ekspertka.
I dodaje, że brak dobrej i stałej komunikacji w firmie jest przyczyną większości kryzysów. Dlatego zaleca menedżerom i właścicielom firm, by nie tylko komunikować decyzje zarządu, ale zbierać także feedback od pracowników np. w formie ankiet, a przekazane przez nich sugestie wcielać w życie.
Więcej informacji dla pracowników przeczytasz na Bizblog.pl:
Jak zatrzymać talenty?
Powiedzmy to wprost: firmy, które nie inwestują w pracowników i nie mają pomysłu na ich rozwój zawodowy, stoją na pozycji przegranej. I to nie jest kilka organizacji, ale całkiem pokaźne grono - aż 43,8 proc. pracodawców nie posiada wiedzy na temat ambicji swoich pracowników, z kolei 31,3 proc. z nich nie ma świadomości, jakie talenty i umiejętności posiadają zatrudnione przez nich osoby.
Paulina Zasempa zwraca uwagę, że wielu pracodawców obawia się, że wyszkoli pracownika, który za chwilę odejdzie i zabierze swoje kompetencje oraz wiedzę do konkurencji. Tymczasem powodem, dla którego odchodzą pracownicy, jest brak możliwości rozwoju i podnoszenia kompetencji.
Na stratę albo bierność dobrego pracownika, który chce rozwijać swoje kwalifikacje i specjalizować się, nie stać żadnej organizacji. Dlatego tak ważne jest, by monitorować ambicje pracowników i komunikować im zarówno możliwości brania udziału w szkoleniach, jak i jasno wyznaczać możliwości awansu wewnętrznego – podpowiada ekspertka.