Baza Danych o Odpadach. Nie zarejestrujesz się, słono zapłacisz
Baza Danych o Odpadach (BDO) powstała w celu przeciwdziałaniu nieprawidłowościom i nadużyciom w gospodarce odpadami. Choć funkcjonuje ona już od siedmiu lat, wciąż budzi wątpliwości i kontrowersje wśród przedsiębiorców. Dotyczą one przede wszystkim obowiązku rejestracyjnego i sprawozdawczego. Sprawdź, czy musisz dokonać wpisu do BDO oraz jakie pozostałych czynności jesteś w związku z tym zobowiązany dokonać.

Czym jest BDO?
BDO to system teleinformatyczny, będący bazą danych o odpadach i gospodarce nimi. Umożliwia on kontrolę nad przetwarzaniem w przedsiębiorstwach odpadów, a zarazem zapobiega powstawaniu nielegalnych wysypisk śmieci.
Kto ma obowiązek rejestracji w BDO?
Obowiązek rejestracji w BDO dotyczy wyłącznie przedsiębiorców, nie odnosi się natomiast do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ciąży on na podmiotach, które:
- wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów,
- wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie, akumulatory, sprzęt elektroniczny,
- produkują, importują lub nabywają w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych opakowania.
Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Klimatu, ewidencji podlegają przedsiębiorstwa wytwarzające odpady, które nie mają charakteru komunalnego (nie są zbliżone do tych, które wytwarzają gospodarstwa domowe).
W praktyce odpowiedź na pytanie, czy mam obowiązek rejestracji w BDO, nie jest jednoznaczna. Ustawodawca nie podaje, jakie rodzaje działalności są nim objęte, a jedynie wskazuje na rodzaj odpadów, jakimi gospodaruje podmiot.
Na przykład przedsiębiorca prowadzący salon kosmetyczny, w którym nie są wytwarzane odpady medyczne, najczęściej nie musi rejestrować się do BDO. Ale już osoba prowadząca sklep internetowy, która wysyła towar w opakowaniach, najprawdopodobniej będzie zmuszona dopełnić odpowiednich formalności.
Ustawodawca przewiduje też liczne zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów – szczegóły znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 roku w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
Więcej o odpadach przeczytasz na Bizblog.pl:
Jak zarejestrować się do BDO?
Wniosek o rejestrację do BDO należy złożyć do marszałka wojewódzkiego we właściwym urzędzie marszałkowskim. Zawiera on:
- imię i nazwisko wnioskodawcy lub nazwę podmiotu,
- adres zamieszkania/siedziby,
- dane kontaktowe,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- imię i nazwisko osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu,
- imię i nazwisko osoby wypełniającej formularz rejestrowy,
- informacje dodatkowe stosownie do zakresu prowadzonej działalności.
Do wniosku dołącza się kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej, o ile przedsiębiorca jest zobowiązany ją wnieść (opłata wynosi 100 zł dla mikroprzedsiębiorców i 300 zł dla pozostałych podmiotów). Kolejnym obowiązkowym załącznikiem jest oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących wykreśleniem z rejestru.
Kiedy należy zarejestrować się do BDO?
Obowiązek rejestracyjny powstaje już w momencie założenia działalności gospodarczej. Jeśli rozszerzasz profil firmy i w związku z tym będzie gospodarować odpadami, o których mowa w przepisach dotyczących BDO, również musisz złożyć stosowny wniosek.
Jeżeli nie zarejestrujesz się do BDO, grozi ci kara od 5 tys. do nawet 1 mln zł.
Obowiązki podmiotów zarejestrowanych w BDO
Podstawowym obowiązkiem każdego podmiotu zarejestrowanego w BDO jest prowadzenie ewidencji odpadów. Ponadto każdego roku do 15 marca należy złożyć sprawozdanie o wytworzonych odpadach i gospodarowaniu odpadami. Kara za brak sprawozdania wynosi od 20 do 5 000 zł.
Kolejnym obowiązkiem jest gospodarowanie odpadami w sposób wskazany we wpisie. Jeśli cokolwiek w tym zakresie ulegnie zmianie, musisz zaktualizować wpis. Ponadto każda faktura oraz inny dokument wystawiony w związku z prowadzoną działalnością musi zawierać indywidualny numer BDO.