REKLAMA

Baza Danych o Odpadach. Nie zarejestrujesz się, słono zapłacisz

Baza Danych o Odpadach (BDO) powstała w celu przeciwdziałaniu nieprawidłowościom i nadużyciom w gospodarce odpadami. Choć funkcjonuje ona już od siedmiu lat, wciąż budzi wątpliwości i kontrowersje wśród przedsiębiorców. Dotyczą one przede wszystkim obowiązku rejestracyjnego i sprawozdawczego. Sprawdź, czy musisz dokonać wpisu do BDO oraz jakie pozostałych czynności jesteś w związku z tym zobowiązany dokonać.

Baza Danych o Odpadach. Nie zarejestrujesz się, słono zapłacisz
REKLAMA

Czym jest BDO?

BDO to system teleinformatyczny, będący bazą danych o odpadach i gospodarce nimi. Umożliwia on kontrolę nad przetwarzaniem w przedsiębiorstwach odpadów, a zarazem zapobiega powstawaniu nielegalnych wysypisk śmieci.

REKLAMA

Kto ma obowiązek rejestracji w BDO?

Obowiązek rejestracji w BDO dotyczy wyłącznie przedsiębiorców, nie odnosi się natomiast do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ciąży on na podmiotach, które:

  • wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów,
  • wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie, akumulatory, sprzęt elektroniczny,
  • produkują, importują lub nabywają w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych opakowania.

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Klimatu, ewidencji podlegają przedsiębiorstwa wytwarzające odpady, które nie mają charakteru komunalnego (nie są zbliżone do tych, które wytwarzają gospodarstwa domowe).

W praktyce odpowiedź na pytanie, czy mam obowiązek rejestracji w BDO, nie jest jednoznaczna. Ustawodawca nie podaje, jakie rodzaje działalności są nim objęte, a jedynie wskazuje na rodzaj odpadów, jakimi gospodaruje podmiot.

Na przykład przedsiębiorca prowadzący salon kosmetyczny, w którym nie są wytwarzane odpady medyczne, najczęściej nie musi rejestrować się do BDO. Ale już osoba prowadząca sklep internetowy, która wysyła towar w opakowaniach, najprawdopodobniej będzie zmuszona dopełnić odpowiednich formalności.

Ustawodawca przewiduje też liczne zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów – szczegóły znajdziesz w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 roku w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.

Więcej o odpadach przeczytasz na Bizblog.pl:

Jak zarejestrować się do BDO?

Wniosek o rejestrację do BDO należy złożyć do marszałka wojewódzkiego we właściwym urzędzie marszałkowskim. Zawiera on:

  • imię i nazwisko wnioskodawcy lub nazwę podmiotu,
  • adres zamieszkania/siedziby,
  • dane kontaktowe,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  • imię i nazwisko osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu,
  • imię i nazwisko osoby wypełniającej formularz rejestrowy,
  • informacje dodatkowe stosownie do zakresu prowadzonej działalności.

Do wniosku dołącza się kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej, o ile przedsiębiorca jest zobowiązany ją wnieść (opłata wynosi 100 zł dla mikroprzedsiębiorców i 300 zł dla pozostałych podmiotów). Kolejnym obowiązkowym załącznikiem jest oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących wykreśleniem z rejestru.

Kiedy należy zarejestrować się do BDO?

Obowiązek rejestracyjny powstaje już w momencie założenia działalności gospodarczej. Jeśli rozszerzasz profil firmy i w związku z tym będzie gospodarować odpadami, o których mowa w przepisach dotyczących BDO, również musisz złożyć stosowny wniosek.

Jeżeli nie zarejestrujesz się do BDO, grozi ci kara od 5 tys. do nawet 1 mln zł.

Obowiązki podmiotów zarejestrowanych w BDO

Podstawowym obowiązkiem każdego podmiotu zarejestrowanego w BDO jest prowadzenie ewidencji odpadów. Ponadto każdego roku do 15 marca należy złożyć sprawozdanie o wytworzonych odpadach i gospodarowaniu odpadami. Kara za brak sprawozdania wynosi od 20 do 5 000 zł.

REKLAMA

Kolejnym obowiązkiem jest gospodarowanie odpadami w sposób wskazany we wpisie. Jeśli cokolwiek w tym zakresie ulegnie zmianie, musisz zaktualizować wpis. Ponadto każda faktura oraz inny dokument wystawiony w związku z prowadzoną działalnością musi zawierać indywidualny numer BDO.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-11T22:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-11T16:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-11T13:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-10T20:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-10T12:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-10T07:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-09T16:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-09T13:50:32+02:00
Aktualizacja: 2025-05-09T12:46:38+02:00
Aktualizacja: 2025-05-09T10:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-09T08:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-09T06:30:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA