Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad podwyższeniem opłaty za badanie techniczne samochodu i już pracuje nad zmianą właściwych przepisów. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP chce, by stawka za badanie diagnostyczne wynosiła 260 zł i była corocznie waloryzowana, by podążała za ogólnym wzrostem cen. Dziś podstawowa opłata za badanie techniczne samochodu wynosi śmieszne 98 zł i zaczęła obowiązywać jeszcze przed wejściem Polski do Unii Europejskiej.
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował w Sejmie, że jego resort przygotowuje projekt ustawy, który zmieni zasady ustalania stawki opłaty za badania techniczne pojazdów. Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury zapewnił, że wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych zostanie złożony „niebawem”.
Badanie techniczne samochodu
Bukowiec wyjaśnił, że projekt ustawy ma na celu „uszczelnienie systemu badań technicznych pojazdów i wyeliminowanie pojazdów w złym stanie technicznym”. Jak dodał, projekt zakłada też systemową zmianę założeń ustalania stawki opłaty za badania poprzez jej powiązanie z obiektywnym wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną waloryzację opłaty.
Przedstawiciel resortu infrastruktury nie zdradził, ile ma wynieść podstawowa opłata za badanie techniczne samochodu, ale wiadomo, że Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP reprezentujące środowisko diagnostów samochodowych domaga się wprowadzenia stawki 260 zł i corocznej waloryzacji.
Więcej wiadomości na temat motoryzacji można przeczytać poniżej:
Przypomnijmy, że dzisiejsza podstawowa opłata za badanie techniczna obowiązuje od początku 2004 roku i nigdy od tego czasu nie była waloryzowana. Dla unaocznienia, jak bardzo jest dziś oderwana od realiów ekonomicznych, warto przypomnieć, że płaca minimalna w 2004 roku wynosiła 824 zł, a dziś jest to 4300 zł brutto.
Nadzór Transportowego Dozoru Technicznego
Badania techniczne pojazdów przeprowadza się w podstawowej stacji kontroli pojazdów w zakresie okresowego i dodatkowego badania technicznego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t oraz badań technicznych przyczep przeznaczonych do łączenia z takimi pojazdami.
Nadzór nad stacjami kontroli pojazdów sprawuje starosta. Starosta może powierzyć, w drodze porozumienia, czynności kontrolne Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego.