Auchan chce być jak osiedlowy sklep. Obiecuje mało chodzenia i warzywa z owocami jak na targu
Boom na hipermarkety w Polsce minął dobre kilka lat temu. Potem Polacy, ze względów m.in. na wygodę, zaczęli częściej odwiedzać osiedlowe dyskonty i małe sklepiki. Auchan bardzo chce to zmienić i wprowadza rewolucyjne zmiany. Poligonem doświadczalnym ma być pierwszy sklep Francuzów nad Wisłą – hipermarket w Piasecznie, który funkcjonuje już ponad ćwierć wieku. Teraz zmienił się nie do poznania.
Pierwsze hipermarkety w Polsce zaczęły powstawać w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Dopiero wtedy mogliśmy lepiej poczuć tę znaną z zachodnich filmów i seriali atmosferę, w której każdy czas wolny spędza się w hipermarkecie, bo i zakupy tam się zrobi, i zje też przy okazji. Do fryzjera też można pójść, albo do kosmetyczki lub na siłownie. A na koniec jest jeszcze kino. Coś jak oferty all inclusive w kurortach turystycznych.
Ta miłość Polaków do hipermarketów trwała przez lata, aż w końcu się wyczerpała. Badania Gik z pierwszego półrocza 2019 r. wskazywały, że Polacy zaczęli coraz częściej odwiedzać mniejsze dyskonty i takie sklepiki jak Żabka, czy mniejsze placówki sieci Carrefour. W ciągu dwóch lat ten wzrost już w 2019 r. wynosił aż 60 proc. Teraz ten trend zamierza zmienić na dawne tory Auchan, który planuje wymyślić hipermarket na nowo.
Auchan wymyśla hipermarket na nowo
Gérard Gallet, dyrektor generalny Auchan Retail Polska, twierdzi, że podstawowym celem nowej koncepcji sklepu jest wymyślenie hipermarketu na nowo.
Klient w nowym Auchan ma czuć się komfortowo. Ścieżki zakupowe od teraz dają wybór: krótszej lub dłuższej trasy. Dodatkowo miejsca przecięć poszczególnych tras wypełnione są atrakcjami - punktami animacji dla rodzin i dzieci. Z kolei o przyjazną atmosferę zakupów mają zadbać zdecydowanie niższe niż wcześniej meble, o zróżnicowanej wysokości. Produkty mają być też inaczej eksponowane. Warzywa i owoce bardziej jak na targu, a mięsa ze zrównoważonych hodowli w szafach chłodniczych do sezonowania. Z kolei na dziale z alkoholem swoimi radami klientów wspiera sommelier. Do tego dochodzi jeszcze rozbudowana ekspozycja produktów BIO. I jeszcze jest bardzo rozbudowana Strefa Obsługi Klienta, gdzie klient może skorzystać z usług pocztowych lub z aplikacji Too Good To Go lub Glovo.
Francuska sieć mocno stawia też na ekologię
Ta ekologia to nie tylko specjalna strefa dedykowane produktom świeżym, pochodzących z upraw i hodowli kontrolowanych, bez antybiotyków i pestycydów. To też, a może przede wszystkim, ekologiczne elementy przebudowy. Jak chociażby nowe oświetlenie LED, czy też dynamiczny i sterowalny system oświetlenia hali sprzedaży polegający na automatycznym dostosowaniu natężenia oświetlenia do pory dnia i zadanego programu pracy. Wymieniono również instalację chłodnictwa spożywczego z freonowej na CO2, co ma mieć wpływ na obniżenie śladu węglowego. To jeszcze nie koniec.
Meble chłodnicze zamykane są szklanymi drzwiami, wyposażone w wentylatory EC oraz oświetlenie LED. Jak przekonuje Auchan: odzysk ciepła technologicznego z instalacji chłodniczej jest przeznaczony na podgrzanie ciepłej wody użytkowej. Francuzi postanowili też wyposażyć nowy hipermarket w Piasecznie w recyklomat, do którego mogą trafiać najpierw butelki szklane i plastikowe, a w przyszłości też puszki aluminiowe.