Zniszczenie mienia pracodawcy - jak odzyskać pieniądze lub dochodzić odszkodowania
Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnić pracownikowi niezbędne do pracy narzędzia. Dochodzi wtedy do przekazania mienia, z którego pracownik musi się rozliczyć na żądanie pracodawcy. Co natomiast w sytuacji, gdy ten nie dysponuje powierzonym mieniem? Czy pracodawca musi liczyć się ze stratą? Odpowiadamy.
![Zniszczenie mienia pracodawcy - jak odzyskać pieniądze lub dochodzić odszkodowania](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/bizblog/2025/02/laptop-telefon-sprzet-sluzbowy.jpg)
Czym jest mienie powierzone przez pracodawcę?
Pracodawca może powierzyć pracownikowi różnego rodzaju narzędzia, które są niezbędne do prawidłowego wykonywania obowiązków. Najczęściej są to urządzenia, takie jak komputery i monitory, meble (biurko, krzesło ergonomiczne), ale też samochody. Za mienie powierzone uznajemy też ubranie robocze, które w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownik zobowiązany jest zwrócić.
Jak odzyskać powierzone mienie?
Pracodawca, który chce odzyskać powierzone pracownikowi mienie, powinien go o tym poinformować, wskazując miejsce i termin zwrotu. Przy czym, aby móc żądać zwrotu, mienie musi zostać przekazane w sposób prawidłowy. Przepisy nie regulują, jak dokładnie powinno się odbywać, jednak prawnicy sugerują zachować formę pisemną. W dokumencie określamy rodzaj i wartość mienia, natomiast pracownik musi zadeklarować jego pobranie oraz przejęcie odpowiedzialności. Niezachowanie formy pisemnej generuje problemy na tle dowodowym w razie, gdyby pracownik nie chciał oddać powierzonych mu składników majątku.
Pracodawca ma prawo zażądać zwrotu mienia w dowolnym momencie, nawet gdy pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim.
Więcej informacji dla pracodawców przeczytasz na Bizblog.pl:
Zniszczone mienie pracodawcy – konsekwencje
Pracownik powinien zwrócić pracodawcy mienie w wyznaczonym terminie. Co do zasady może ono nosić normalne ślady użytkowania. Jeśli jednak sprzęt jest zepsuty, pracownik ma obowiązek naprawić szkodę. W sytuacji, gdy zniszczenie nastąpiło z winy nieumyślnej, pracownik odpowiada materialnie do wysokości trzech wynagrodzeń. Jeśli pracownik umyślnie zniszczy powierzone mu mienie, zobowiązany jest do całkowitego usunięcia szkody.
Przykład:
Pracownik przez nieuwagę wylał na laptopa kawę. W dniu zdarzenia przysługiwało mu wynagrodzenie w kwocie 5 000 zł. Pracodawca może obciążyć go kosztami naprawy lub zakupu nowego sprzętu, jednak w kwocie nieprzekraczającej 15 000 zł.
Takie same konsekwencje finansowe poniesie pracownik, który zgubi powierzone mienie.
Jak dochodzić odszkodowania od pracownika
Uszkodzenie lub zgubienie mienia pracodawcy może wiązać się z koniecznością zapłaty odszkodowania przez pracownika. Na początek należy wycenić wartość szkody. Kwota odszkodowania ma charakter rzeczywisty, zatem nie uwzględnia tak zwanych utraconych korzyści. Świadczenie najłatwiej uzyskać, pobierając je z wynagrodzenia pracownika. Uprzednio trzeba jednak uzyskać jego zgodę – bez niej pracodawca nie ma prawa do potrąceń na swoją korzyść!
Jeśli pracodawcy nie uda się wyegzekwować odszkodowania polubownie, pozostaje wkroczyć na drogę sądową. W tym celu należy złożyć pozew we właściwym sądzie rejonowym lub okręgowym, w zależności od przedmiotu sporu. W ostateczności pracodawca może też złożyć zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przywłaszczenia ruchomej rzeczy powierzonej.
Odstąpienie od dochodzenia odszkodowania
Czy pracodawca może odstąpić od dochodzenia odszkodowania, a tym samym zwolnić pracownika z odpowiedzialności materialnej? Tak. Najczęściej rozwiązanie to stosujemy przy składnikach majątku o niskiej wartości, bądź gdy nie są one już użytkowane w przedsiębiorstwie.
Kiedy pracodawca nie może dochodzić odszkodowania od pracownika
Pracodawca nie może dochodzić odszkodowania, jeśli zniszczenie mienia nastąpiło z przyczyn niezależnych od pracownika. Roszczenie nie przysługuje też, gdy przedmioty nie nadają się do dalszego użytku ze względu na stopień zużycia. Najczęściej ma to miejsce w przypadku odzieży pracowniczej, ale może też dotyczyć multimediów. Pracodawca nie będzie mógł dochodzić odszkodowania, jeśli powierzył pracownikowi uszkodzony sprzęt. Ten jednak powinien jak najszybciej zgłosić problem, aby nie narazić się na ewentualne konsekwencje finansowe.