REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Kiedy firmy produkują mnóstwo plastiku, one promują zero waste. Koronawirus cofnął nas o kilka lat

Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy się otaczać jednorazówkami - dla pozornego bezpieczeństwa. Jak wrócić na ścieżkę ochrony środowiska?

30.09.2020
9:28
Kiedy firmy produkują mnóstwo plastiku, one promują zero waste. Koronawirus cofnął nas o kilka lat
REKLAMA

Szeptszum to inicjatywa, która ma promować ideę zero waste wśród firm. Kolektyw ma pomagać przedsiębiorcom we wdrażaniu programów odpowiedzialnych społecznie.

REKLAMA

Polskie firmy nie mają wyboru, regulacje i dyrektywy wydane przez UE wymuszają zmianę podejścia i wdrożenie rozwiązań, które pozwolą zminimalizować produkcję odpadów czy wymuszają zwiększenie produkcji z surowców wtórnych.

- mówi Martyna Zastawna, co-founderka Szeptszum, która no koncie ma już WoshWosh, zajmujący się odnawianiem zniszczonych butów.

Jednym z przykładów takich regulacji jest konieczność odzyskiwania 50 proc. tworzyw sztucznych zawartych w opakowaniach. Zgodnie z tzw. pakietem GOZ (Circular Economy Package) Polska powinna zrealizować ten cel do 2025 roku.

Niestety 5 lipca upłynął termin implementacji przepisów, więc wciąż jesteśmy na etapie „pracujemy nad tym”

- podsumowuje Zastawna

Jednocześnie Polacy są coraz bardziej świadomi zmian klimatycznych zachodzących na świecie. Raport Kantar pokazał, że 72 proc z nas uważa, że stan w jakim znalazła się Ziemia jest poważny i wymaga natychmiastowych działań. Skoro więc politycy spóźniają się z regulacjami, to wpłynąć można na firmy.

Niechlubny backstage kampanii reklamowych

Drugą z co-founderek Szeptszumu jest Ada Gruszka, fotografująca m.in. dla „Vogue Polska”. Doświadczenie zdobyte przy produkcji dużych kampanii i sesji fotograficznych pokazało jej, że bardzo wiele procesów produkcyjnych wymaga natychmiastowej zmiany.

Dzisiaj nikt tak naprawdę nie patrzy na to, co się dzieje na samych planach zdjęciowych, jakich narzędzi, materiałów się używa; ile rekwizytów, zbędnych elementów, a przede wszystkim śmieci generujemy podczas procesu tworzenia kampanii

- podkreśla..

Taka praca zwykle wiąże się z dużą liczbą plastikowych kubków, opakowań i jednorazowych rekwizytów.

Klient wymaga, a kwestie środowiskowe nie mają żadnego znaczenia. Trzeba szybko i z rozmachem

- dodaje.

Gruszka wraz z zespołem, będzie starała się zmienić świadomość pracowników i jak mówi:

Kształtować wrażliwość ekologiczną i społecznie odpowiedzialne postawy.

Pandemia cofnęła nas o kilka lat w kwestii zero waste

Higiena dla ludzi jest przeciwieństwem higieny dla środowiska naturalnego - pisał na łamach BiznesAlertu, Michał Perzyński. Choć emisje gazów cieplarnianych mają w tym roku spaść do poziomu sprzed dekady (o 8 proc. wg szacunków Międzynarodowej Agencji Energii), to zaczęliśmy o wiele mocniej polegać na plastiku. Rządu zaczęły wymagać noszenia maseczek czy przyłbic. W samej Hiszpanii w okresie epidemii w 750 sklepach zużyto 150 mln sztuk plastikowych rękawic. Jednorazowe kubki i plastikowe pudełka wróciły do gastronomii, bo ludzie czują się bezpieczniej, wiedząc, talerz, z którego jedzą nie był wcześniej wykorzystywany.

To niestety kwestia wygody i dostępności, a rzadziej świadomego wyboru. To wielka porażka edukacyjna, bo zabrakło myślenia do przodu

- podkreśla Zastawna.

Jak ma wyglądać przyszłościowe myślenie według Szeptszumu? Kobiety pracowały już z m.in z Ikeą przy ograniczeniu zużycia śmieci i z Carrefourem przy organizacji akcji społecznej. Jak wspominają, opłaca się to w oczach konsumentów.

REKLAMA

Mamy dzisiaj mnóstwo firm na rynku, które nie potrzebują agresywnych reklam, bronią się podejściem i transparentną komunikacją. Nawet jeśli część firm ograniczy się do samych kampanii CSR-owych, to ważny będzie kierunek myślenia

- wyjaśnia Anna Domin, trzecia co-founderka z 15-letnim doświadczeniem w marketingu.

Zapowiedzi founderek brzmią idealistycznie, jednak każdy z nas chyba życzyłby sobie, aby firmy zaczęły bardziej na serio podchodzić do ochrony środowiska.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA