REKLAMA

Kiedy firmy produkują mnóstwo plastiku, one promują zero waste. Koronawirus cofnął nas o kilka lat

Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy się otaczać jednorazówkami - dla pozornego bezpieczeństwa. Jak wrócić na ścieżkę ochrony środowiska?

Kiedy firmy produkują mnóstwo plastiku, one promują zero waste. Koronawirus cofnął nas o kilka lat
REKLAMA

Szeptszum to inicjatywa, która ma promować ideę zero waste wśród firm. Kolektyw ma pomagać przedsiębiorcom we wdrażaniu programów odpowiedzialnych społecznie.

REKLAMA

Jednym z przykładów takich regulacji jest konieczność odzyskiwania 50 proc. tworzyw sztucznych zawartych w opakowaniach. Zgodnie z tzw. pakietem GOZ (Circular Economy Package) Polska powinna zrealizować ten cel do 2025 roku.

Jednocześnie Polacy są coraz bardziej świadomi zmian klimatycznych zachodzących na świecie. Raport Kantar pokazał, że 72 proc z nas uważa, że stan w jakim znalazła się Ziemia jest poważny i wymaga natychmiastowych działań. Skoro więc politycy spóźniają się z regulacjami, to wpłynąć można na firmy.

Niechlubny backstage kampanii reklamowych

Drugą z co-founderek Szeptszumu jest Ada Gruszka, fotografująca m.in. dla „Vogue Polska”. Doświadczenie zdobyte przy produkcji dużych kampanii i sesji fotograficznych pokazało jej, że bardzo wiele procesów produkcyjnych wymaga natychmiastowej zmiany.

Taka praca zwykle wiąże się z dużą liczbą plastikowych kubków, opakowań i jednorazowych rekwizytów.

Gruszka wraz z zespołem, będzie starała się zmienić świadomość pracowników i jak mówi:

Pandemia cofnęła nas o kilka lat w kwestii zero waste

Higiena dla ludzi jest przeciwieństwem higieny dla środowiska naturalnego - pisał na łamach BiznesAlertu, Michał Perzyński. Choć emisje gazów cieplarnianych mają w tym roku spaść do poziomu sprzed dekady (o 8 proc. wg szacunków Międzynarodowej Agencji Energii), to zaczęliśmy o wiele mocniej polegać na plastiku. Rządu zaczęły wymagać noszenia maseczek czy przyłbic. W samej Hiszpanii w okresie epidemii w 750 sklepach zużyto 150 mln sztuk plastikowych rękawic. Jednorazowe kubki i plastikowe pudełka wróciły do gastronomii, bo ludzie czują się bezpieczniej, wiedząc, talerz, z którego jedzą nie był wcześniej wykorzystywany.

Jak ma wyglądać przyszłościowe myślenie według Szeptszumu? Kobiety pracowały już z m.in z Ikeą przy ograniczeniu zużycia śmieci i z Carrefourem przy organizacji akcji społecznej. Jak wspominają, opłaca się to w oczach konsumentów.

REKLAMA

Zapowiedzi founderek brzmią idealistycznie, jednak każdy z nas chyba życzyłby sobie, aby firmy zaczęły bardziej na serio podchodzić do ochrony środowiska.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-17T08:56:33+02:00
Aktualizacja: 2025-07-17T05:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T22:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T18:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T13:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T11:58:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T07:58:51+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T05:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T21:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T15:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T14:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T13:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T12:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T22:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T20:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T16:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T14:41:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA