Polacy opanowali savoir-vivre. Zdziwilibyście się, co wyprawiali podczas spotkań online
Webinary i spotkania online na stałe wpisały się w naszą rzeczywistość. I choć początkowo ich popularność związana była tylko z pandemią koronawirusa, to wszystko wskazuje na to, że zostaną one z nami na stałe. To wymagało od nas zmiany, bo dzisiaj w trakcie webinarów zachowujemy się inaczej, niż jeszcze rok temu.
Jeszcze rok temu podczas wideokonferencji aż 73 proc. Polaków pracujących zdalnie zdarzało się zajmować się swoimi sprawami w tle spotkania. Obecnie jest już zupełnie inaczej i 69 proc. osób podczas spotkania wycisza telefon i inne urządzenia elektroniczne - wynika z najnowszego badania ClickMeeting.
Jak również to, że 53 proc. ankietowanych zauważyło przez ostatni rok poprawę w zachowaniu uczestników online – dokładnie tyle samo badanych, którzy rok wcześniej deklarowali potrzebę wprowadzenia zasad etykiety online. Poza tym 18 proc. respondentów nie zauważyło zmiany, a 29 proc. powiedziało, że nie zwraca uwagi na te kwestie.
Rok temu wykonaliśmy badanie, z którego wynikało, że uczestnicy takich spotkań widzą potrzebę wprowadzenia jasnych zasad etykiety online. Po roku wróciliśmy z naszym badaniem, by sprawdzić, czy pojawiły się zmiany w podejściu uczestników spotkań online, a dzięki temu, czy powstały nowe trendy
– komentuje Martyna Grzegorczyk, Communications and Outreach Manager.
Wnioski są jednoznaczne: ponad połowa ankietowanych widzi poprawę w zachowaniu uczestników online. Uczestnicy znacznie częściej skupiają się na wydarzeniach, co potwierdza, że darzą większym szacunkiem spotkania online
Na spotkania online Polacy przychodzą przygotowani
Rok temu 45 proc. respondentów twierdziło, że najbardziej przeszkadza im, kiedy osoba udostępniająca ekran, nie ma przygotowanych materiałów i szuka ich w trakcie spotkania online.
Natomiast obecnie 70 proc. ankietowanych deklaruje, że przed rozpoczęciem spotkania przygotowuje notatki i pliki, które będą potrzebne. Czasami zdarza się to 22 proc. ankietowanych, a tylko 8 proc. odpowiedziało, że nie przygotowuje się w ten sposób do spotkań online.
Jednocześnie 21 proc. ankietowanym zdarzyło się zakłócić przebieg spotkania, ponieważ zapomnieli o potrzebnym pliku lub dokumencie – 79 proc. ankietowanych powiedziało, że nigdy nie miało takiej sytuacji.
Respondenci sprawdzają też pulpit przed udostępnianiem ekranu, aż 66 proc. ankietowanych powiedziało, że zanim udostępni swój ekran, sprawdza, jakie ma otwarte okna w przeglądarce i widoczne pliki na komputerze. Natomiast 18 proc. osób nie robi tego, a 16 proc. tylko czasami.
Utrudnieniem bywa również niedziałający sprzęt, który może skutecznie zakłócić przebieg spotkania online. Jak wynika z badania ClickMeeting, 60 proc. ankietowanych deklaruje, że sprawdza poprawne działanie sprzętu zawsze, przed każdym spotkaniem.
Pozostałe odpowiedzi udzielone przez respondentów na to pytanie to: robię to czasami (26 proc.), tylko przed ważniejszymi spotkaniami (10 proc.), nigdy tego nie robię (3 proc.). Zaledwie 1 proc. ankietowanych powiedziało, że planuje to zrobić, ale zwykle o tym zapomina.
Spotkania online coraz ważniejsze
W zeszłorocznym badaniu ClickMeeting blisko 35 proc. osób deklarowało, że zdarzyło im się podczas spotkania online zajmować jedzeniem, gotowaniem, sprzątaniem, odpisywaniem na maile czy przeglądaniem mediów społecznościowych, a 38 proc. ankietowanych powiedziało, że zdarza im się to, kiedy spotkanie jest nudne.
W tym roku 69 proc. Polaków deklaruje, że podczas spotkań wycisza telefony i inne urządzenia elektroniczne, 12 proc. osób nie robi tego, a 19 proc. czasami.
Cały czas ważna jest dla nas również punktualność. Rok temu 87 proc. respondentów odpowiedziało, że według nich punktualne przybycie na spotkanie online i pozostanie na nim do końca, jest ważne. Zaledwie 8 proc. powiedziało wtedy, że ma to znaczenie tylko w przypadku prowadzącego. Jak się okazuje, respondenci w tej kwestii nie zmienili zdania.
Obecnie 85 proc. ankietowanych uważa punktualność za ważną, 3 proc. osób nie ma w tym temacie zdania. Dokładnie tak samo, jak rok temu 8 proc. ankietowanych uważa, że punktualność jest ważna tylko w przypadku prowadzącego, a dla 4 proc. osób punktualność nie jest ważna.