Wakacje kredytowe. Trzy banki rzucały klientom kłody pod nogi, teraz dostały zarzuty od UOKiK-u
Prezes UOKiK-u postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów trzem bankom komercyjnym: BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bankowi Pocztowemu. Całej trójce grożą teraz wysokie kary za bezprawne straszenie swoich klientów wpisem do BIK-u oraz utrudniały złożenie wniosku o wakacje kredytowe na wszystkie okresy.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że trafiło do niego około 900 skarg klientów banków w związku z wakacjami kredytowymi. Na ich podstawie stwierdzono, że banki mogą utrudniać skorzystanie z wakacji kredytowych lub zniechęcać ich do tego.
Dochodzenie UOKiK-u wykazało, że banki gremialnie naruszały prawa konsumenta, strasząc swoich klientów popsuciem wiarygodności kredytowej czy na różne sposoby utrudniając im skorzystanie z rządowego programu finansowanego przez banki. Prawie wszystkie banki pod wpływem interwencji UOKiK-u wycofały się z tych praktyk, ale trzy tylko częściowo i teraz dostały zarzuty.
Chodzi o BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank oraz Bank Pocztowy. Te trzy banki w swoich systemach bankowości elektronicznej nadal nie dopuszczają składania jednego wniosku na wszystkie wybrane okresy. Także inne banki wymagały oddzielnego wniosku na każdy okres, ale po wezwaniach UOKiK-u zdecydowana większość wycofała się z tego.
BNP Paribas, Getin Noble i Bank Pocztowy
BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank i Bank Pocztowy zignorowały wezwania UOKiK-u, więc ten postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grożą im za to kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu. Teoretycznie może chodzić o setki milionów złotych.
UOKiK tłumaczy, że przepisy pozostawiają konsumentowi dowolność w kwestii sposobu skorzystania z wakacji kredytowych. Można od razu w jednym wniosku może wpisać wszystkie 8 miesięcy albo składać osobne wnioski na zawieszenie jednej lub kilku rat.
Na szczęście wszystkie banki zrezygnowały z innych patologicznych praktyk – przestały straszyć swoich klientów negatywnymi konsekwencjami wpisu do BIK-u, a także już nie żądają wniosku o wakacje kredytowe z wyprzedzeniem. Teraz można zrobić to nawet w dniu płatności raty.
Nadpłata kredytu. Banki potrącają odsetki
To jednak jeszcze nie koniec. UOKiK zauważył jeszcze jedną niedopuszczalną praktykę banków, jeśli chodzi o wakacje kredytowe. Chodzi o potrącanie odsetek przy dokonywaniu nadpłaty przez konsumenta, który korzysta z wakacji kredytowych.
Urząd podkreśla, że w takiej sytuacji powinno to skutkować spłatą kapitału, dzięki czemu w przyszłości obciążenia finansowe będą niższe. Obecnie analizujemy otrzymywane sygnały, wystąpiliśmy już w tej sprawie do jednego z banków z wezwaniem do przedstawienia wyjaśnień i usunięcia nieprawidłowości, w stosunku do kolejnych przygotowywane są wystąpienia – zdradza UOKiK.
Niestety, także w tej kwestii zauważamy nieprawidłowości w niektórych bankach. Jeśli nie zmienią one swoich praktyk, muszą się liczyć z konsekwencjami
– mówi Tomasz Chróstny.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie postępowania wyjaśniające wobec 17 banków w sprawie wakacji kredytowych.
Bank Pocztowy: współpracujemy
W rozesłanym do mediów oświadczeniu Bank Pocztowy zadeklarował wolę ścisłej współpracy z UOKiK-iem, aby wyjaśnić wszelkie okoliczności zaistniałej sytuacji i oświadczył, że realizuje projekt mający na celu umożliwienie złożenia jednego wniosku obejmującego wszystkie przysługujące konsumentowi okresy podlegające zawieszeniu spłaty.