REKLAMA

Nowa ulga podatkowa. Daje duże korzyści, jeśli przekażesz pieniądze na ten cel

Wspieranie działalności sportowej, kulturalnej i naukowej znajduje swoje odzwierciedlenie w podatkach. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na taki krok, mogą odliczyć wydatki nie tylko w ramach kosztów uzyskania przychodu, ale również ulgi na sponsoring. Aby z niej skorzystać, trzeba jednak spełnić pewne warunki.

Nowa ulga podatkowa. Daje duże korzyści, jeśli przekażesz pieniądze na ten cel
REKLAMA

Czym jest ulga na sponsoring?

REKLAMA

Ulga na sponsoring to preferencja podatkowa, z której można skorzystać, składając zeznanie roczne. Dotyczy podatników rozliczających się za pomocą podatku liniowego lub skali podatkowej, którzy ponoszą nakłady na działalność:

  • sportową,
  • kulturalną,
  • wspierającą naukę i szkolnictwo wyższe.

Kwota odliczenia nie może być wyższa niż dochód, który w danym roku osiągnął przedsiębiorca.

Więcej poradników z Bizblog.pl

Ile można odliczyć?

Podatnicy w sumie mogą odliczyć aż 150 proc. wydatków poniesionych na finansowanie ww. działalności. W tym:

Odliczeniu podlegają tylko te kwoty, które nie zostały w żaden sposób zwrócone. Co ważne, jeśli podatnik poniósł stratę lub jego dochód jest zbyt niski, kosztów nie będzie można rozliczyć w kolejnym roku. Innymi słowy, nieodliczone, przepadają.

Rodzaje kosztów do odliczenia w ramach ulgi na sponsoring

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog kosztów, które przedsiębiorca może odliczyć w ramach ulgi na sponsoring. W kontekście działalności sportowej można rozliczyć koszty poniesione na finansowanie:

  • klubu sportowego,
  • stypendium sportowych,
  • imprezy sportowej, która nie jest imprezą masową w rozumieniu przepisów.

Koszty poniesione na działalność kulturalną obejmują finansowanie:

  • instytucji kultury,
  • działalności realizowanej przez szkoły artystyczne i wyższe uczelnie artystyczne.

Najszerszy katalog wydatków przewidziano w ramach działalności naukowej – obejmuje on finansowanie:

  • stypendiów,
  • opłat zatrudnionego przez podatnika pracownika,
  • wynagrodzeń studentów odbywających praktyki i staże przewidziane programem studiów,
  • studiów dualnych (w tym praktyk),
  • wynagrodzenia wypłacanego przez 6 miesięcy od dnia zatrudnienia przez przedsiębiorcę organizującego praktyki zawodowe dla studentów danej uczelni pracownikowi będącemu absolwentem tej uczelni (w zatrudnieniu musi pośredniczyć akademickie biuro karier).

Ulga na sponsoring – dlaczego budzi tak wiele wątpliwości?

Wprowadzona przez Polski Ład ulga na sponsoring początkowo wydawała się być prostym tworem prawnym. Szybko jednak okazało się, że rozliczanie w jej ramach wydatków rodzi wiele wątpliwości. W indywidualnych interpretacjach podatkowych fiskus coraz częściej podaje warunek ekwiwalentności. Oznacza to, że przedsiębiorca, aby skorzystać z ulgi, musi otrzymać coś w zamian, na przykład reklamę (rozwiązanie to znajduje zastosowanie zwłaszcza w przypadku klubów sportowych). Doradcy podatkowi uważają, że takie stanowisko nie jest zgodne z ustawą, w której nie wspomniano o konieczności otrzymania ekwiwalentu. Ponadto w niektórych interpretacjach fiskus wskazuje na konieczność dokonania oceny, czy reklama zapewniona przez sponsorowanego odpowiada wartości dokonanej wpłaty (interpretacja nr 0112-KDIL2-2.4011.49.2023.2.AG).

Jeśli nie sponsoring, to darowizna

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, że aby była mowa o sponsoringu właściwym, uprawniającym do skorzystania z ulgi, muszą być spełnione następujące warunki:

REKLAMA
  • sponsor i jednostka sponsorowana muszą zawrzeć umowę, która przewiduje, że w zamian za przekazane środki pieniężne sponsor otrzyma świadczenie reklamowe,
  • przekazane świadczenie reklamowe musi być współmierne do wartości wpłaty.

W przeciwnym razie, zdaniem dyrektora KIS, mamy do czynienia z darowizną. Co prawda podatnik może odliczyć ją w ramach ulgi, jednak wyłącznie w wysokości 6 proc. dochodu w PIT i 10 proc. dochodu w CIT. Rozwiązanie to jest więc dla niego niekorzystne. Z stanowiskiem dyrektora KIS nie zgadzają się doradcy podatnikowi, którzy wskazują nie tylko na nieścisłości względem ustawy, ale również trudności w dokonaniu oceny, czy „wartość” reklamy odpowiada wartości przekazanych środków pieniężnych.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA