Ten błąd przedsiębiorcy popełniają nagminnie. ZUS przypomina: odwołaj pełnomocnika
Przedsiębiorcy nie muszą osobiście załatwiać swoich spraw w ZUS. Mogą upoważnić inną osobę. Jednak muszą pamiętać o aktualizowaniu danych pełnomocników.

ZUS potwierdza, że do załatwiania spraw związanych z opłacaniem składek, w tym dostępem do profilu płatnika PUE/eZUS, przedsiębiorca może upoważnić inną osobę – księgową lub pracownika biura rachunkowego. Takie pełnomocnictwo może dotyczyć załatwiania wszystkich spraw w ZUS lub tylko konkretnego obszaru, który wskaże płatnik. Jeśli zakres pełnomocnictwa nie będzie ograniczony, pełnomocnik będzie miał dostęp do wszystkich danych płatnika.
Oznacza to, że otrzyma wgląd we wszystkie rozliczenia, całą korespondencję na PUE/eZUS, szczegóły zwolnień lekarskich oraz w dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń. Dlatego ZUS zaleca, by ograniczyć dostęp pełnomocnikom tylko do wybranych informacji, na przykład do korespondencji czy konkretnego typu wniosków.
ZUS: zmieniasz pełnomocnika, odwołaj pełnomocnictwo
Dostęp do roli płatnika może mieć nieograniczona liczba osób, a profil płatnika może udostępnić płatnik składek lub pełnomocnik, który ma uprawnienia do substytucji pełnomocnictwa.
Gdy zmienia się osoba odpowiedzialna za kontakt z ZUS, przedsiębiorca powinien odwołać nieaktualne pełnomocnictwo – przypomina Grzegorz Dyjak z ZUS.
Niestety wielu przedsiębiorców o tym zapomina i w efekcie dochodzi do sytuacji, że do profilu ZUS płatnik ma przypisanych pełnomocnictwa dla kilku osób z różnych biur rachunkowych, z którymi prawdopodobnie od dawna nie współpracuje.
Upoważnienia do kontaktowania się z ZUS można łatwo sprawdzić na PUE/eZUS. Informacje na ten temat znajdziemy w zakładce „Ustawienia”. Pełnomocnictwa może też zweryfikować w placówce.
Pełnomocnictwo może odwołać płatnik albo jego pełnomocnik. Aby to zrobić, najlepiej skorzystać z gotowego formularza PEL-O. Odwołanie pełnomocnictwa można przekazać w formie papierowej do placówki ZUS lub elektronicznie przez PUE/eZUS.
Jeśli odwołanie pełnomocnictwa dotyczy spółki, która ma wielu przedstawicieli, do PEL-O trzeba dołączyć załącznik PEL-Z z podpisami wszystkich przedstawicieli spółki – przypomina ZUS.
Jak ustanowić pełnomocnika
Aby ustanowić pełnomocnika, warto skorzystać z formularza PEL:
- Można go znaleźć na stronie zus.pl w zakładce „Wzory formularzy”. Wypełniony, wydrukowany i podpisany formularz można przekazać do ZUS pocztą lub osobiście.
- W wersji elektronicznej jest on dostępny na PUE/eZUS – mocodawca może wysłać dokument po przejściu w zakładkę „Płatnik” lub „Ubezpieczony”.
Pełnomocnictwo, które jest składane elektronicznie, można podpisać:
- profilem zaufanym,
- podpisem osobistym (e-dowodem),
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Jeśli płatnikiem składek jest spółka mająca wielu przedstawicieli, którzy wspólnie muszą udzielać pełnomocnictwa, to do formularza PEL trzeba dołączyć załącznik PEL-Z. Załącznik musi być podpisany przez wszystkich przedstawicieli spółki.
Ważne: jeśli pełnomocnik odbiera pocztę poza miejscem zamieszkania, na przykład w siedzibie biura rachunkowego, należy podać adres siedziby jako adres do korespondencji. W przeciwnym wypadku pisma będą trafiać do miejsca zamieszkania pełnomocnika.