Polacy celują w największą w Europie wirtualną elektrownię. Dostali właśnie miliony na ekspansję
SunRoof tworzy dachy solarne dwa w jednym oraz platformę do zarządzania energią. Chce ułatwić jej wymianę nie tylko na Starym Kontynencie, ale również w USA.
Energia odnawialna to obszar, który zyskuje na popularności, ale w skali świata wciąż rozwija się wolniej niż byśmy chcieli i niż potrzebuje natura
– mówi Lech Kaniuk, współzałożyciel i CEO SunRoof.
Jego firma oferuje technologię, która zastępuje tradycyjny dach i tym samym jest alternatywą dla odstających paneli fotowoltaicznych.
Dachy solarne dostarczają znacznie więcej energii, niż dom potrzebuje na ogrzewanie, zasilanie urządzeń elektrycznych czy ładowanie samochodu. Z tego powodu w Polsce część klientów ogranicza powierzchnię z ogniwami PV. Często zamawiają też mniej niż 5kWp, aby dostać dotację. Po drugiej stronie są natomiast farmy fotowoltaiczne dla dużych firm lub spółek energetycznych. Pomiędzy nimi tworzy się luka. SunRoof ma zamiar ją wypełnić. Zaoferuje firmom i osobom prywatnym możliwość sprzedaży prądu.
Platforma do sprzedaży wyprodukowanej energii
System tworzony przez SunRoof ma podpowiadać, w jaki sposób wykorzystać nadwyżkę energii. Umożliwi jej sprzedaż, a także pozwoli wybrać, od kogo chcemy w danym momencie kupować prąd. Stanie się to możliwe m.in. dzięki zakupowi szwedzkiej spółki Redlogger.
Redlogger (Renewable Energy Data Logger) to aplikacja, rejestrująca ilość wyprodukowanej i zużytej „zielonej” energii. Na początku działała jedynie w Szwecji, gdzie raportowała do Szwedzkiej Agencji Energetycznej. Po sierpniowym przejęciu jej oferta została rozdzielona na wszystkie rynki, gdzie działa SunRoof, czyli w Polsce, Szwecji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. W przyszłości spółka planuje również rozpocząć pilotażowe projekty w USA.
Za SunRoof stoi doświadczony zespół founderów
Szwedzkie przejęcie nie jest przypadkowe. Współtwórcą SunRoof i jego szefem jest Lech Kaniuk, szwedzko-polski przedsiębiorca, który z sukcesami budował takie marki jak Delivery Hero, PizzaPortal czy iTaxi. Pomysłodawcą dachów solarnych jest jego brat Karol Kaniuk.
Spółkę wspierają też Marek Zmysłowski i Rafał Plutecki. Pierwszy rozwijał w Nigerii dwa biznesy: HotelOnline.co, Jumia.com, a później napisał książkę o swoich biznesowych i nie tylko przygodach w Afryce. Drugi zaś współtworzył Internet Technologies i Tempo, a później szefował Google Campus Warsaw.
20 mln zł w drugiej rundzie
Startup zamknął właśnie rundę inwestycyjną, której przewodził fundusz Inovo Venture Partners. Pieniądze pomogą w skalowaniu działalności i ekspansji na nowych rynkach. Nie jest to pierwsza runda SunRoof. Startup już wcześniej zgarnął 2 mln euro pół roku temu.
Wizja sprzedaży energii w modelu peer-to-peer poprzez wirtualne elektrownie sprawia, że SunRoof to jeden z bardziej ambitnych projektów w obszarze energii słonecznej
– mówi Michał Rokosz, partner w Inovo Venture Partners.
Rynek energii słonecznej ma do 2026 roku być wart nawet 334 mld dolarów. Jest on również najbardziej perspektywiczny, dzięki rosnącej wydajności ogniw.