Polacy rzucili się na telewizory? Kupujemy coraz więcej, a elektronika i meble rządzą
Po rewelacyjnym odczycie produkcji przemysłowej we wtorek przyszedł czas na konsumpcję. Dane okazały się wyższe od oczekiwań ekonomistów, ale nie tak dobre jak te poniedziałkowe.

GUS wyliczył też, że od stycznia do czerwca 2020 r. sprzedaż zmalała r/r o 5,2 proc. W tym samym czasie w ubiegłym roku wzrosła o 6,2 proc.

Samochody czarnym koniem
Ekonomiści ankietowani przez MacroNext spodziewali się, że rok do roku spadek wyniesie 4,0 proc. Z badania PAP Biznes można było spodziewać się lepszych danych, bo zapowiadano zmniejszenie dynamiki o 2,7 proc. rok do roku i wzrost w ujęciu miesięcznym o 7,8 proc. W każdym razie wtorkowy odczyt jest zdecydowanie lepszy od oczekiwań.
Dział Analiz Pekao, który zakładał spadek sprzedaży o 2 proc. zwraca uwagę na wysoką dynamikę odbicia:

Ich koledzy z mBanku wskazują jednak, że domknięcie ostatnich kilku/kilkunastu procent do poprzednich szczytów będzie najtrudniejsze.
Sprzedaż paliw wciąż na dużym minusie
W czerwcu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych spadła w większości grup. W przypadku tych, które mają znaczący wpływ na dynamikę sprzedaży, znalazły się:
- paliwa stałe, ciekłe i gazowe o 10,9 proc.;
- pojazdy samochodowe, motocykle, części o 6,4 proc.; pozostałe o 6,3 proc.;
- żywność, napoje i wyroby tytoniowe o 5,0 proc.
Spośród grup o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej największy spadek odnotowano w grupie „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” o 8,6 proc.
Wzrost wykazały natomiast podmioty handlujące meblami, RTV, AGD (o 16,1 proc.) oraz jednostki zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 6,1 proc. ). Czyżby wzrost napędzała sprzedaż telewizorów i książek?
Coraz mniej kupujemy w sieci
W porównaniu do maja 2020 r. o 7,5 proc. spadła wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących. Spadek dotyczył takich grup, jak:
- „tekstylia, odzież, obuwie” (z 26,8 proc. przed miesiącem do 19,5 proc.),
- „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 25,2 proc. do 21,8 proc.)
- „meble, rtv, agd” (z 15,6 proc. do 14,1 proc.).