Budowa Via Carpatii nabiera tempa. Dwa przetargi rozstrzygnięte, kolejne w przygotowaniu
Jeden dzień - trzy przetargi, tak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mogła podsumować poniedziałek 6 lipca. Dwa dotyczą odcinków S19 - Rzeszów Południe – Babica oraz Białystok Zachód - Białystok Księżyno, trzeci S7 na trasie Płońsk - Czosnów od węzła Siedlin do węzła Załuski

GDDKiA poinformowała, że wyłoniła chętnych na zaprojektowanie i budowę dwóch fragmentów S19 Konkretnie dotyczy to odcinków Rzeszów Południe – Babica oraz Białystok Zachód - Białystok Księżyno. Oba są fragmentami trasy Via Carpatia.
Budową pierwszej trasy zajmie się nią konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Droga będzie powstawać w systemie „Projektuj i buduj”. Na trasie powstanie kilka obiektów inżynierskich:
- tunel o długości 2 km
- sześć estakad,
- dwa wiadukty nad trasą, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu DK19,
- trzy przejścia dla zwierząt,
- jeden przejazd pod trasą,
- węzeł Babica typu „trąbka”,
- pierwsze na Podkarpaciu centrum zarządzania tunelem.
Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Uzyskanie decyzji środowiskowej miało miejsce w listopadzie 2015, a planowane zakończenie prac jest datowane na 2026 rok.
Białystok Via Carpatia
Podlaski odcinek trasy szybkiego ruchu obejmuje Białystok Zachód - Białystok Księżyno i będzie częścią południowej obwodnicy Białegostoku.
Tutaj najniższą cenę - 560,75 mln zł - zaproponowała turecka firma KOLİN İNŞAAT, której oferta stanowi 79 proc. przewidywanego kosztorysu.
Wykonawca zajmie się także budową:
- Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino),
- Obwodu Drogowego,
- 24 obiektów inżynierskich.
Tak jak podkarpacki, tak też podlaski odcinek S19 będzie realizowany w systemie „Projektuj i buduj”. Dyrekcja prognozuje, że budowa odbędzie się w latach 2022-2024. GDDKiA ponadto podała, że niebawem planuje ogłosić oferty na kolejne fragmenty S19 na Podlasiu.

Na deser S7
Ostatnim z poniedziałkowych newsów od GDDKiA było wybranie wykonawcy do projektu i budowy S7 od węzła Siedlin do węzła Załuski (bez tych węzłów) na trasie Płońsk - Czosnów.
Spośród złożonych ofert Dyrekcja zdecydowała się na konsorcjum firm, którego liderem jest Aldesa Construcciones Polska.
Do ich obowiązków będzie należało:
- przygotowanie projektu budowlanego,
- uzyskanie wszystkich decyzji,
- budowa 13 km trasy S7 - przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu - w miejscu obecnej DK7,
- zbudowanie dwóch węzłów drogowych Poczernin orz Przyborowice,
- stworzenie dróg równoległych do obsługi przyległego terenu,
- ustawienie urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego
