REKLAMA

Pożegnajcie awizo. I przestańcie robić tłum na poczcie

1 stycznia 2026 r. Poczta Polska przejdzie ogromną rewolucję. Listy polecone mogą wam przychodzić online na skrzynkę mailową. Co trzeba zrobić, żeby nigdy nie biegać na pocztę?

awizo-e-doreczenia
REKLAMA

Już za niecałe dwa miesiące Polacy, których krew zalewa na widok awizo w skrzynce, będą mogli zacząć zupełnie nowe życie.

Przyznaję, należę do tego grona, bo akurat moja najbliższa poczta jest jedną z głównych w Warszawie, duży oddział otwarty całodobowo, co oznacza zawsze gigantyczne kolejki, czasem nawet na dwie godziny stania, a jedynym wyjściem, by sprawnie załatwić sprawę, jest przyjście na pocztę w środku nocy.

REKLAMA

Przechodzimy od listów papierowych do elektronicznych

Do rzeczy. Chodzi o to, że Poczta Polska wchodzi w nową erę, cyfryzuje się, co oznacza, że nie będzie już zostawiać papierowego awizo w skrzynkach, bo urzędowa korespondencja, którą wysyła do obywateli administracja publiczna, przechodzi do internetu.

Zakładam, że słyszeliście o tym już co nieco, bo już dość dawno, pojawiły się heheszki z tego, że urzędowa korespondencja będzie trafiać na pocztę w formie online, a poczta będzie te elektroniczne listy drukować i dostarczać ludziom w formie papierowej.

I w tym jest sporo prawdy, ale to, czy taki cyrk będzie się odbywał, czy nie, zależy od was.

Więcej o poczcie polskiej przeczytasz w tych tekstach:

Sytuacja jest taka: od 1 stycznia 2026 r. administracja publiczna przechodzi na system e-Doręczeń. Ale to nie znaczy, że obywatel zamiast poleconego z urzędu będzie dostawał maila na swój prywatnych adres.

Jeśli chcecie dostawać pocztę z urzędów czy sądów elektronicznie, musicie sami założyć konto i aktywować tzw. Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE).

Jeśli tego nie zrobicie, właśnie wtedy będzie odbywał się ten cyrk - specjalne ośrodki Poczty Polskiej będą e-korespondencję do was drukować i roznosić jak zawsze rękami listonoszy, czyli papierowe awizo zostanie w grze.

Jak założyć konto do e-Doręczeń?

Wejdź na stronę https://www.gov.pl/web/e-doreczenia. Tam znajdziesz wniosek o Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE), który należy wypełnić i podpisać, co można zrobić online na trzy sposoby:

  • podpisem elektronicznym;
  • profilem zaufanym, czyli na przykład przez bankowość internetową, czyli super prosto;
  • e-dowodem osobistym.

Wtedy dostaniesz maila potwierdzającego utworzenie ADE i musisz aktywować swoją nową skrzynkę, podając jednocześnie adres e-mail, na który będę przychodziły ci powiadomienia, że masz nowe doręczone elektronicznie pismo z jakiegoś urzędu.

I już. Właśnie sama przetestowałam - nie ma żadnych problemów, trudnych pytań, cały proces jest banalny i zajmuje jakieś trzy minuty.

Warto pamietać, że te powiadomienia są naprawdę ważne, bo pisma wysłane przez e-Doręczenia traktowane jak doręczenia urzędowe, tak, jakbyś odebrał list polecony od listonosza i podpisał kwity, że odebrałeś. A takie urzędowe pisma mają swoje terminy.

REKLAMA

A co z prywatnymi poleconymi?

Zwróćcie uwagę, że e-Doręczenie dotyczy jedynie korespondencji z organami państwa, z administracją, a nie wszystkich listów wysyłanych jako polecony.

Ale to nie znaczy, że osoby prywatne czy firmy nie mogą za pośrednictwem Poczty Polskiej korzystać z analogicznego rozwiązania. Mogą, ale nazywa się to nie e-Doręczenie, ale e-Polecony.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-10T22:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-10T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-10T13:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T21:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T19:43:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T16:18:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T12:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-09T06:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-08T20:13:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-08T09:54:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-08T08:31:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-08T06:25:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T21:33:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-07T19:11:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA