Ponad połowa sklepów źle eksponuje ceny towarów, a aż 15 proc. partii produktów było źle oznaczonych ceną. Takie wnioski płyną z kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową w 2021 roku. Wśród sieci, które wielokrotnie łamały przepisy, UOKiK wymienia Biedronkę, Auchan, Kaufland, czy Polo Market. Dziś, gdy z powodu inflacji trudno nadążyć za wzrostem cen, problem złych oznaczeń produktów jest jeszcze poważniejszy.
Prawie pół miliona partii produktów pod lupą UOKiK. Ponad 15 proc. z nich było źle oznaczone ceną – brakowało informacji o cenie jednostkowej lub jej w ogóle nie było – informuje UOKiK, podsumowując raport z kontroli podlegającej mu Inspekcji Handlowej. Skontrolowano 2835 placówek, w tym 1683 placówki detaliczne i 619 placówek należących do sieci handlowych.
Kontrole polegały na sprawdzaniu, czy w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług uwidaczniano w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, ceny towarów czy usług oraz ceny jednostkowe. Porównywano też zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych.
Niestety kontrole wypadły nie najlepiej. Nieprawidłowości stwierdzono aż w 1470 placówek, czyli 51,9 proc. skontrolowanych. Ich odsetek był najwyższy w przypadku placówkach detalicznych i sklepów należących do sieci handlowych. Tu odsetek nieprawidłowości wyniósł odpowiednio 57 i 55 proc.
Firmy, w stosunku do których stwierdzono w 2021 r. niejednokrotne łamanie przepisów, to:
- Jeronimo Martins Polska S.A.,
- Lidl Sp. z o. o. Sp. k.,
- Delikatesy Centrum Sp. z o. o.,
- Auchan Polska Sp. z o. o. ,
- Kaufland Polska Markety Sp. z o. o. Sp. j.,
- Frapo Dystrybucja Sp. z o. o. (POLOmarket),
- Nasza Tradycja Sp. z o. o. (Intermarche Super),
- ZPOW Orzech Sp. z o. o.
Brak cen jednostkowych
Łącznie sprawdzono prawie pół miliona partii produktów, a sposób oznakowania ceną był niewłaściwy w przypadku aż 78 tys. partii, czyli 15 proc. W przypadku sklepów nieprawidłowości były następujące:
- brak cen przy 12 653 partiach wyrobów (2,5 proc. zbadanych),
- nieprawidłowe oznaczenia ceną w przypadku 2696 partii produktów (0,5 proc. skontrolowanych),
- brak cen jednostkowych przy 59 785 partiach wyrobów (12 proc. skontrolowanych), a przy 3 720 partiach błędnie wyliczono cenę jednostkową.
W sklepach porównano zgodność cen uwidocznionych z cenami zakodowanymi w kasie. Niezgodności na niekorzyść konsumentów stwierdzono w 84 placówkach, czyli w co dwudziestej. Sprawdzano też rzetelność obsługi konsumentów, czyli czy w przypadku produktów sprzedawanych na wagę sprzedawcy odliczają wagę opakowania, czy nie. Nieprawidłowości stwierdzono w 95 przypadkach, czyli także w co dzwudziestym sklepie.