REKLAMA

Masz auto w leasingu? Nowe limity dotyczą także ciebie

Nowe zasady rozliczania leasingu operacyjnego dotyczą nie tylko nowych umów, ale także tych zawartych wcześniej. Firmy od miesięcy zastanawiały się, czy limit 100 tys. zł uderzą także w starsze umowy leasingowe, ale skarbówka opublikowała interpretację, która rozwiewa wszystkie wątpliwości w tej sprawie. Nie ma sensu śpieszyć się z braniem samochodu w leasing operacyjny przed 1 stycznia.

amortyzacja leasing samochodu
REKLAMA

Przedsiębiorcy liczyli na to, że jeśli podpiszą umowę leasingową jeszcze w tym roku, zachowają korzystniejszy limit amortyzacji 150 tys. zł. Mieli nadzieję na to, że przepisy przejściowe obejmą wszystkie samochody wydane przed 2026 r., nawet jeśli są w ewidencji leasingodawcy. Wielu przedsiębiorców uważało, że wystarczy sam fakt zawarcia umowy przed zmianą. Byli w błędzie.

REKLAMA

Limit 100 tys. zł kosi równo

Dyrektor KIS w najnowszej interpretacji uznał takie podejście za błędne. W interpretacji wskazał jasno, że ochroną objęte są tylko te pojazdy, które zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika, czyli leasingobiorcy. A w klasycznym leasingu operacyjnym auto trafia do ewidencji leasingodawcy, a nie leasingobiorcy.

Skarbówka podkreśliła, że przepisy są w tej kwestii jednoznaczne i nie wymagają dodatkowych zabiegów interpretacyjnych. Zdaniem organu ustawodawca celowo przewidział długi czas na przygotowanie, a brak ochrony dla leasingu operacyjnego nie jest pomyłką. Po prostu ten rodzaj finansowania nie mieści się w przepisie przejściowym.

Nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, iż w przypadku umowy leasingu operacyjnego zawartej w sierpniu 2025 r. opłaty leasingowe ponoszone w 2026 r. i w kolejnych latach podatkowych powinny być rozliczane w kosztach uzyskania przychodów zgodnie z przepisami obowiązującymi w momencie zawarcia umowy, tj. z limitem 150 000 zł - czytamy w interpretacji.

Samochody do 100 tys. zł w cenie

W praktyce oznacza to, że od 2026 r. większość firm korzystających z leasingu operacyjnego odczuje wyraźne ograniczenia. Dla aut spalinowych i hybrydowych o emisji powyżej 50 g/km limit kosztów spada z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Wyższe limity utrzymują się tylko dla aut o ekstremalnie niskiej emisji oraz elektryków i pojazdów wodorowych.

Przedsiębiorcy, którzy liczyli, że podpisanie umowy w 2025 r. zatrzyma stare zasady, muszą zmienić plany. Jeśli auto nie znalazło się w ich własnej ewidencji przed 1 stycznia 2026 r., nie mogą korzystać z wyższego limitu. Co istotne, dotyczy to także umów już obowiązujących i rat, które będą płacone po wejściu zmian. Interpretacja jest jednoznaczna i znacząco ogranicza możliwość optymalizacji podatkowej przy leasingu droższych samochodów.

REKLAMA

Więcej porad podatkowych znajdziesz na Bizblog.pl:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-27T06:08:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T22:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T16:54:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T15:27:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T13:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T12:25:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T10:01:55+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T06:22:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T05:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T21:54:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T20:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T15:54:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T14:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T10:43:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T09:10:37+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T04:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T21:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T19:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T17:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T11:00:12+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T10:23:13+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T09:11:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T08:25:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA