REKLAMA

Wielki projekt S5 rusza z miejsca. Przed nami kluczowa decyzja

Nowa ekspresówka pomiędzy Ostródą a Grudziądzem będzie bardzo ważnym połączeniem tras biegnących z południa na północ. Inwestycja weszła właśnie w kluczowy etap, bo złożono wnioski o decyzje środowiskowe, które przesądzą o ostatecznym przebiegu S5.

Wielki projekt S5 rusza z miejsca. Przed nami kluczowa decyzja
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrobiła właśnie ważny krok w sprawie budowy nowej ekspresówki S5 między Ostródą a Grudziądzem. Olsztyński oddział GDDKiA złożył wnioski o decyzje środowiskowe, które przesądzą o ostatecznym przebiegu trasy i sposobie jej wykonania.

REKLAMA

Co daje decyzja środowiskowa dla drogi?

Decyzja środowiskowa to kluczowy dokument, bo określa, jak poprowadzić drogę, by jak najmniej ingerowała w przyrodę i życie mieszkańców. Bez niej nie wolno ruszyć dalej z projektowaniem ani przetargami. Teraz eksperci ocenią wpływ każdego fragmentu planowanej S5 na krajobraz, lasy, rzeki i lokalne społeczności.

Nowa ekspresówka ma mieć prawie 90 km i połączyć ekspresówkę S7 biegnącą z Warszawy do Gdańska z autostradą A1 z Łodzi do Trójmiasta. To nie tylko połączenie Ostródy z Grudziądzem, ale także nowy, szybki szlak wschód-zachód w północnej Polsce. W ten sposób Bydgoszcz i Olsztyn zostaną połączone drogą ekspresową.

Ponieważ planowana trasa przechodzi przez dwa województwa, wnioski trafiły do dwóch instytucji. W Olsztynie oceniany będzie odcinek warmińsko-mazurski, a w Bydgoszczy – kujawsko-pomorski. W obu przypadkach wskazano już najkorzystniejsze warianty przebiegu, wybrane po latach analiz i rozmów z mieszkańcami.

Więcej wiadomości w Bizblogu o budowie dróg:

GDDKiA tłumaczy, że na terenie Warmii i Mazur powstanie 48,5 km drogi z czterema węzłami oraz ponad setką obiektów inżynierskich. Szczególnie dużo miejsca poświęcono ochronie zwierząt – przewidziano liczne przepusty i duże przejścia, które pozwolą im bezpiecznie przemieszczać się nad i pod trasą. To jeden z najważniejszych elementów całego projektu.

Kiedy pojedziemy nową ekspresówką?

Z kolei część kujawsko-pomorska, licząca 39 km, obejmie trzy węzły, kilkadziesiąt obiektów inżynierskich i infrastrukturę dla podróżnych, w tym miejsca obsługi kierowców. Powstanie też obwód utrzymania drogi, dzięki któremu nowa S5 ma być od początku dobrze zarządzana i bezpieczna o każdej porze roku.

REKLAMA

W najbliższych miesiącach mają ruszyć konsultacje społeczne, podczas których każdy zainteresowany będzie mógł sprawdzić dokumenty i zgłosić swoje uwagi. Dopiero po ich rozpatrzeniu zapadną decyzje środowiskowe, które ostatecznie wyznaczą linię przyszłej trasy. To etap, który zdecyduje, jak dokładnie S5 wkomponuje się w otoczenie.

GDDKiA tłumaczy, że po uzyskaniu decyzji środowiskowej rozpocznie się przygotowanie projektu technicznego, a później przetargi w formule „Projektuj i buduj”. Koszt inwestycji szacuje się na 6,8 mld zł, a kierowcy mają pojechać nową S5 w 2033 r.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-26T12:25:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T10:01:55+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T06:22:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T05:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T21:54:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T20:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T15:54:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T14:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T10:43:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T09:10:37+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T04:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T21:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T19:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T17:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T11:00:12+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T10:23:13+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T09:11:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T08:25:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T22:36:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T20:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T15:57:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA