Nowa ekspresówka pomiędzy Ostródą a Grudziądzem będzie bardzo ważnym połączeniem tras biegnących z południa na północ. Inwestycja weszła właśnie w kluczowy etap, bo złożono wnioski o decyzje środowiskowe, które przesądzą o ostatecznym przebiegu S5.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrobiła właśnie ważny krok w sprawie budowy nowej ekspresówki S5 między Ostródą a Grudziądzem. Olsztyński oddział GDDKiA złożył wnioski o decyzje środowiskowe, które przesądzą o ostatecznym przebiegu trasy i sposobie jej wykonania.
Co daje decyzja środowiskowa dla drogi?
Decyzja środowiskowa to kluczowy dokument, bo określa, jak poprowadzić drogę, by jak najmniej ingerowała w przyrodę i życie mieszkańców. Bez niej nie wolno ruszyć dalej z projektowaniem ani przetargami. Teraz eksperci ocenią wpływ każdego fragmentu planowanej S5 na krajobraz, lasy, rzeki i lokalne społeczności.

Nowa ekspresówka ma mieć prawie 90 km i połączyć ekspresówkę S7 biegnącą z Warszawy do Gdańska z autostradą A1 z Łodzi do Trójmiasta. To nie tylko połączenie Ostródy z Grudziądzem, ale także nowy, szybki szlak wschód-zachód w północnej Polsce. W ten sposób Bydgoszcz i Olsztyn zostaną połączone drogą ekspresową.
Ponieważ planowana trasa przechodzi przez dwa województwa, wnioski trafiły do dwóch instytucji. W Olsztynie oceniany będzie odcinek warmińsko-mazurski, a w Bydgoszczy – kujawsko-pomorski. W obu przypadkach wskazano już najkorzystniejsze warianty przebiegu, wybrane po latach analiz i rozmów z mieszkańcami.
Więcej wiadomości w Bizblogu o budowie dróg:
GDDKiA tłumaczy, że na terenie Warmii i Mazur powstanie 48,5 km drogi z czterema węzłami oraz ponad setką obiektów inżynierskich. Szczególnie dużo miejsca poświęcono ochronie zwierząt – przewidziano liczne przepusty i duże przejścia, które pozwolą im bezpiecznie przemieszczać się nad i pod trasą. To jeden z najważniejszych elementów całego projektu.
Kiedy pojedziemy nową ekspresówką?
Z kolei część kujawsko-pomorska, licząca 39 km, obejmie trzy węzły, kilkadziesiąt obiektów inżynierskich i infrastrukturę dla podróżnych, w tym miejsca obsługi kierowców. Powstanie też obwód utrzymania drogi, dzięki któremu nowa S5 ma być od początku dobrze zarządzana i bezpieczna o każdej porze roku.
W najbliższych miesiącach mają ruszyć konsultacje społeczne, podczas których każdy zainteresowany będzie mógł sprawdzić dokumenty i zgłosić swoje uwagi. Dopiero po ich rozpatrzeniu zapadną decyzje środowiskowe, które ostatecznie wyznaczą linię przyszłej trasy. To etap, który zdecyduje, jak dokładnie S5 wkomponuje się w otoczenie.
GDDKiA tłumaczy, że po uzyskaniu decyzji środowiskowej rozpocznie się przygotowanie projektu technicznego, a później przetargi w formule „Projektuj i buduj”. Koszt inwestycji szacuje się na 6,8 mld zł, a kierowcy mają pojechać nową S5 w 2033 r.







































