Polacy boją się AI? Seniorzy: żądamy szkoleń
Co czwarty Polak uważa sztuczną inteligencję za zagrożenie na rynku pracy, ale równocześnie większość badanych podkreśla konieczność powszechnej edukacji w tym zakresie. Największe oczekiwania dotyczące szkoleń i kursów zgłaszają osoby powyżej 60. roku życia – wynika z najnowszego badania.

Zaledwie 0,5 proc. Polaków po sześćdziesiątce deklaruje, że ma bardzo dobre umiejętności obsługi narzędzi AI. Jednak aż 75 proc. z nich uważa, że szkolenia w tym zakresie powinny być w Polsce powszechne – w szkołach, na studiach i w firmach. Podobne zdanie ma 71,5 proc. osób w wieku 45–59 lat i 69 proc. najmłodszych (18-27 lat) – takie wnioski przynosi najnowszy raport ClickMeeting.
Mimo że to właśnie młodsze pokolenie najlepiej ocenia swoje umiejętności – 17 proc. z nich twierdzi, że radzi sobie ze sztuczną inteligencją bardzo dobrze – również w tej grupie rośnie przekonanie, że edukacja powinna być szeroko dostępna.
Dane pokazują wyraźnie, że świadomość potrzeby edukacji na temat sztucznej inteligencji rośnie, ale realne umiejętności pozostają w tyle. Tymczasem ta technologia wywiera i będzie wywierać coraz większy wpływ na nasze życie. To sygnał dla sektora edukacji, ale też dla pracodawców, instytucji publicznych i decydentów – podkreśla Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting.
Kursy online kuszą, szczególnie w pracy
Największą gotowość do uczestnictwa w szkoleniach wykazują osoby w wieku 28-44 lat – 25,5 proc. z nich byłoby skłonnych zapłacić za kurs lub webinar o AI. Z kolei w grupie 45-59 lat aż 46 proc. badanych chętnie skorzystałoby z takich zajęć, gdyby zapewnił je pracodawca.
W sumie 17 proc. wszystkich uczestników badania deklaruje, że zapłaciłoby za szkolenie, a znacznie więcej – że chętnie skorzystałoby z niego, gdyby dostęp był bezpłatny lub zapewniony w miejscu pracy.
Czytaj więcej w Bizblogu o sztucznej inteligencji
AI – szansa czy zagrożenie?
Polacy są podzieleni w ocenie wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy. 28,5 proc. postrzega ją jako szansę, 23,5 proc. jako zagrożenie, a reszta pozostaje neutralna. Co piąty respondent z młodszych grup wiekowych (18-44 lata) twierdzi, że osobiście zetknął się z przypadkiem utraty pracy na rzecz AI – najczęściej wśród znajomych lub bliskich.
Kompetencje związane z rozumieniem i wykorzystywaniem sztucznej inteligencji stają się nową walutą zawodową, a coraz więcej stanowisk wymaga choćby podstawowej orientacji w tym, jak działają algorytmy i modele językowe. Twórcy kursów i webinarów są w stanie szybciej reagować na zmiany technologiczne niż instytucje akademickie, dzięki czemu mogą dostarczać aktualną, praktyczną wiedzę w czasie rzeczywistym – zauważa Martyna Grzegorczyk.
Badanie ClickMeeting pokazuje, że Polacy – niezależnie od wieku – widzą potrzebę zdobywania nowych kompetencji. Jednak to seniorzy najgłośniej mówią dziś o konieczności powszechnej edukacji. To sygnał, że sztuczna inteligencja przestaje być domeną specjalistów i staje się wyzwaniem dla całego społeczeństwa.