REKLAMA

Panie umieją w giełdę. Ulubione akcje? Palantir, Apple i Tesla. W Polsce też mają spółkę faworytkę

Przez lata kobieta na rynkach finansowych była kimś wyjątkowym – zauważa w swoim opracowaniu XTB. Naszym zdaniem należy wywalić kawę na ławę inwestorki miały przechlapane, bo w najlepszym wypadku traktowano je z pobłażliwością, a częściej z lekceważeniem. Na szczęście po 2000 r. nastąpiła zmiana i udział pań wśród ogółu inwestorów z roku na rok jest coraz wyższy. Kim jest typowa inwestorka? Fot. Gerd Altmann / Pixabay.

Panie umieją w giełdę. Ulubione akcje? Palantir, Apple i Tesla. W Polsce też mają spółkę faworytkę
REKLAMA

Giełda powoli, ale się feminizuje. Udział kobiet wśród nowych użytkowników platformy XTB osiągnął w 2022 r. rekordowy poziom 16 proc. Jeszcze do niedawna ten odsetek był zdecydowanie niższy, a zaczął rosnąć dopiero w ostatnich latach – wskazuje w swojej analizie firma.

REKLAMA

Dr Anna Szczepańska-Przekota z Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej zauważa, że tzw. luka płciowa, czyli różnica między odsetkiem mężczyzn i kobiet będących nowymi uczestniczkami rynku kapitałowego, nadal wynosi 68 proc.

Głównej przyczyny rosnącego udziału kobiet upatruje w jej postawie we współczesnym świecie.

Rumunki liderkami w inwestycjach

Największym odsetkiem inwestorek wśród uczestników rynków finansowych może pochwalić się Rumunia, gdzie pań jest aż 26 proc. Dla porównania w Wielkiej Brytanii udział kobiet wynosi 14 proc., a w Polsce 12 proc. Najniższy odsetek kobiet mają Czechy, Francja i Niemcy. To jedyne rynki, na których udział inwestorek nie przekracza 10 proc.

 class="wp-image-2065822"
Źródło: XTB

XTB zwraca uwagę, że przez lata można było usłyszeć wiele stereotypów na temat obecności pań na rynkach finansowych.

 class="wp-image-2065840"
Źródło: XTB

XTB przyjrzało się również decyzjom inwestycyjnym pań na rynku akcji. W latach 2020-2022 stawiały na big techy.

 class="wp-image-2065831"
Źródło: XTB

Okazuje się, że inwestorki nie angażowały się w lokalne spółki. W tym samym czasie największą popularnością wśród pań cieszyły się CCC w Polsce, w Czechach CEZ, we Francji TechnipFMC, a w Hiszpanii – International Consolidated Airlines Group.

Panowie inwestują na smartfonach, panie na komputerach

XTB wskazuje, że profil inwestycyjny kobiet wyraźnie różni się od męskiego. Średnia wieku pań wynosi 37 lat, wśród mężczyzn jest to 35.

W ostatnich latach panowie inwestują częściej za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Panie są większymi tradycjonalistkami. Aż 59 proc. ich transakcji przeprowadzono za pośrednictwem aplikacji desktopowej, a więc za pomocą komputera.

 class="wp-image-2065849"
Źródło: XTB

I wyjaśnia, że kobiety są ostrożniejsze i potrzebują więcej informacji, a więc i czasu na podjęcie decyzji.

Dodatkowo jej zdaniem dokonywanie transakcji przez aplikację komputerową stwarza poczucie większej kontroli i bezpieczeństwa nad finansami.

Więcej pań na rynku kapitałowym

XTB sugeruje, że potencjał na dynamiczny wzrost liczby kobiet na rynkach finansowych jest ogromny, bo coraz chętniej wybierają kierunki ekonomiczne W Polsce już przeważają pod tym względem nad mężczyznami.

REKLAMA

Co więc należy robić, aby zachęcić panie do aktywniejszego zarządzania finansami? Dr Anna Szczepańska-Przekota stawia na samokształcenie kobiet.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA