Lista obecności nie jest obowiązkowa, ale za brak tych danych możesz zapłacić nawet 30 tys. zł
Lista obecności i ewidencja czasu pracy to dwa dokumenty, których nazw często używa się zamiennie. Tymczasem pracodawca ma prawo zrezygnować z prowadzenia listy obecności, jednocześnie mając obowiązek ewidencjonować czas pracy.
Jak prowadzić listę obecności w zakładzie pracy?
Kodeks pracy nie nakłada na pracodawcę obowiązku prowadzenia listy obecności pracowników, ale w większości zakładów funkcjonuje tego rodzaju dokumentacja. Pomaga ustalić, w jakich godzinach pracownik wykonywał swoje obowiązki, co jest konieczne na przykład celem wypłaty wynagrodzenia za nadgodziny. Lista obecności może przyjąć tradycyjną formę papierową – każdy pracownik, rozpoczynając i kończąc zmianę, powinien złożyć na niej podpis.
Obecnie coraz więcej przedsiębiorców wprowadza listy elektroniczne. Znacznie ułatwiają one obróbkę danych, a także pozwalają zapewnić ich ochronę. Prawo pracy nie precyzuje, w jaki sposób ma być prowadzona lista obecności oraz jak długo pracodawca powinien ją przechowywać. Przyjmuje się, że zasady dotyczące składania podpisów na liście powinny zostać zawarte w regulaminie zakładu pracy. Najczęściej dokumentacja przechowywana jest przez 3 lata, gdyż po tym czasie przedawniają się roszczenia pracownicze.
Czym jest ewidencja czasu pracy?
Prowadzenie ewidencji czasu pracy, w przeciwieństwie do listy obecności, jest obowiązkiem pracodawcy. Dokument ten powinien zawierać informacje dotyczące:
- liczby przepracowanych godzin,
- godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy,
- liczby nadgodzin,
- dni wolnych od pracy,
- ustawowych zwolnień z pracy,
- usprawiedliwionych nieobecności w pracy,
- nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy,
- czasu pracy pracownika młodocianego.
Nieprowadzenie pełnej dokumentacji stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika i naraża pracodawcę na karę finansową w wysokości od 1 000 do 30 000 zł. Ewidencję czasu pracy należy przechowywać przez cały okres zatrudnienia pracownika oraz przez kolejnych 10 lat licząc od końca roku, w którym stosunek pracy wygasł lub uległ rozwiązaniu.
Lista obecności i ewidencja czasu pracy – jak sporządzać dokumenty zgodnie z obowiązującym prawem?
Jeszcze kilkanaście lat temu w większości przedsiębiorstw zarówno lista obecności, jak i ewidencja czasu pracy były prowadzone w formie papierowej. Znacznym ułatwieniem było wprowadzenie kart magnetycznych, które wystarczyło odbić, wchodząc i wychodząc z pracy. Dziś coraz więcej zakładów korzysta z elektronicznych list obecności i systemów ewidencjonowania czasu pracy.
Czytaj także: Nadgodziny. Kiedy pracodawca może je nakazać?
Warto pamiętać, że obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie ochrony danych osobowych, jakie znajdą się w systemie. Jednocześnie musi on umożliwić pracownikom sprawne zalogowanie się do systemu celem złożenia „podpisu”. Dopuszcza się tym samym lokalizowanie pracownika (tak, aby nie logował się on do systemu w domu lub w drodze do pracy, a jedynie będąc w zakładzie). Pracodawca nie ma natomiast możliwości wykorzystania do ewidencjonowania czasu pracy danych biometrycznych, takich jak skan tęczówki oka czy odciski palców.
Prawa i obowiązki pracowników oraz pracodawców w kontekście rejestrowania czasu pracy
Prowadzenie listy obecności pracowników nie jest obowiązkiem pracodawcy, natomiast jeśli chce on taką dokumentację wprowadzić, powinien zawrzeć stosowne zapisy w regulaminie zakładu pracy. Pracownik ma obowiązek rejestrować czas pracy w takiej formie, jaką przyjął pracodawca. Dopuszczalne jest składanie podpisów, zastosowanie kart magnetycznych czy programów komputerowych.
Tymczasem ewidencja czasu pracy to dokumentacja, którą sporządza się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej. Warto pamiętać, że dotyczy ona wyłącznie osób zatrudnionych w ramach umowy o pracę. W przypadku zleceniobiorców istnieje możliwość dowolnego rejestrowania ilości przepracowanych godzin, co jest konieczne zwłaszcza, jeśli strony zawarły w umowie informację o stawce godzinowej, zgodnie z którą będzie następowało rozliczenie.