Złe dane z polskiej gospodarki. Sprzedaż w dół, w listopadzie czeka nas tąpnięcie
W październikowych danych o sprzedaży detalicznej widać już wpływ drugiej fali zachorowań na COVID-19, ale spadki wciąż są mniejsze niż wiosną. Tąpniecie zobaczymy w odczycie listopadowym.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w w październiku 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 2,3 proc. (wobec wzrostu o 4,6 proc. w październiku 2019 r.)
– podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny.
W porównaniu do września 2020 r. sprzedaż wzrosła o 2,1 proc., a licząc od stycznia do października 2020 r. zmalała o 3,0 proc. W tym samym czasie w 2019 r. wzrosła o 5,6 proc.
Poniedziałkowe dane były o wiele gorsze od oczekiwań. Prognozy analityków ankietowanych przez PAP Biznes wskazywały na spadek sprzedaży detalicznej o 0,7 proc. rok do roku i wzrost w ujęciu miesięcznym o 4,3 proc.
W listopadzie dane GUS będą jeszcze gorsze
Uuuuu! Sprzedaż detaliczna w październiku na większym od oczekiwań minusie. Realnie -2,3 proc. r/r (poprzednio +2,5 proc,. r/r). .
– zauważyli na Twitterze ekonomiści mBanku.
Analitycy Pekao wskazują, że dane październikowe pokazują dopiero pierwsze uderzenie II fali COVID-19, związane głównie z samoograniczaniem się konsumentów, a nie z obostrzeniami w handlu
W listopadzie zobaczymy efekty zamknięcia sklepów w galeriach – wskazują.
Eksperci mBanku dodają, że powrót do normalności zacznie się w grudniu, wraz z otwarciem galerii handlowych.
Znów nie tankujemy i więcej kupujemy w sieci
Z danych przedstawionych w poniedziałek przez GUS wynika, że tak jak podczas wiosennego lockdownu sprzedaż paliw spadła (na szczęście nie tak bardzo jak w kwietniu), a kwitnie handel w internecie.
W październiku 2020 r. największy spadek sprzedaży w cenach stałych odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe – o 13,4 proc. (wobec wzrostu o 2,5 proc. przed rokiem). Obniżka w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” wyniosła 9,7 proc; „pozostałe” – 8,4 proc.; „pojazdy samochodowe, motocykle, części” – 8,0 proc.; „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” – 3,7 proc. oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” – 2,0 proc.
Wzrosty sprzedaży zaobserwowano w przypadku mebli, rtv, agd (o 11,9 proc.) oraz farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 1,3 proc.).
Z danych GUS wynika, że w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano 9,1-proc. wzrost sprzedaży przez internet. Jej udział zwiększył się z 6,8 proc. we wrześniu do 7,3 proc. w październiku br.
Wzrost sprzedaży przez internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”, czyli w supermarketach – odpowiednio z 22,5 proc. do 25,2 proc., a także podmioty z grup „tekstylia, odzież, obuwie” – z 18,2 proc. przed miesiącem do 19,4 proc. oraz „meble, rtv, agd” – z 11,8 proc. do 12,8 proc.