Apple znów ma kłopoty. Włoski urząd ochrony konkurencji nałożył na giganta karę w wysokości 98 milionów euro. Zdaniem regulatora firma nadużywała dominującej pozycji w App Store.
Karę na Apple nałożył włoski urząd ochrony konkurencji. Kwota robi wrażenie, chodzi o 98 mln euro. Jak podaje Euro News firmie zarzuca się wykorzystanie pozycji dominującej w App Store, aplikacji która jest własnością firmy. Jak podaje Reuters organ regulacyjny stwierdził, że Apple nadużywa dominującej pozycji na rynku aplikacji mobilnych. Włoski urząd uznał, że gigant wymuszał na deweloperach podwójną zgodę użytkowników na udostępnianie danych reklamowych, co wykraczało poza wymogi prawa.

"Szkodą interesom partnerów"
App Tracking Transparency (ATT) to wprowadzona przez Apple funkcja ochrony prywatności w systemach iOS i iPadOS (od wersji 14.5). Wymaga ona, aby aplikacje przed rozpoczęciem śledzenia aktywności użytkownika w innych aplikacjach lub na stronach internetowych poprosiły o wyraźną zgodę za pomocą komunikatu. Dzięki temu użytkownicy zyskali większą kontrolę nad swoimi danymi i możliwością decydowania, kto może je wykorzystywać. Ale jest i druga strona medalu: firma Apple oskarżana jest o ograniczanie konkurencji.
Więcej o Apple:
Postanowienia polityki ATT są narzucane jednostronnie, szkodzą interesom partnerów biznesowych Apple i nie są adekwatne do osiągnięcia celu, jakim jest prywatność, jak twierdzi firma – stwierdził włoski organ regulacyjny w oświadczeniu. I dodał, że procedura ta nie jest zgodna z przepisami dotyczącymi prywatności.
Apple zapowiada odwołanie, oskarżeń coraz więcej
Firma Apple zapowiedziała odwołanie od decyzji organu regulacyjnego, tłumacząc, że „zdecydowanie nie zgadza się z decyzją, która ignoruje istotne zabezpieczenia prywatności zapewniane użytkownikom”.
W Polsce wątpliwości co do polityki ATT zgłaszał już Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Podejrzewamy, że sposób wdrożenia zasad polityki ATT w systemach operacyjnych Apple może prowadzić do nieuczciwego ograniczenia konkurencji. Dlatego wszcząłem w tej sprawie postępowanie antymonopolowe, stawiając zarzuty nadużywania pozycji dominującej spółkom: Apple, Apple Operations International i Apple Distribution International – informował w listopadzie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
To kolejna kara nałożona na Apple. W marcu francuski organ ds. konkurencji nałożył na Apple karę wysokości 150 milionów euro, stwierdzając, że wprowadzona funkcja nie była konieczna do ochrony prywatności użytkowników. Miesiąc później również Komisja również nałożyła karę za naruszenie przepisów aktu o rynkach cyfrowych (DMA). Gigant ograniczał deweloperom możliwości promowania ofert poza App Store, co skurczyło wybór i dostęp do tańszych opcji dla konsumentów. KE nakazała zaprzestania kwestionowanych praktyk.






































