Fotowoltaika hitem w Polsce. Nowe wyższe rachunki za prąd tylko podsycają apetyt na panele
Fotowoltaika rośnie w Polsce jak na drożdżach. Z danych Polskich Sieci Elektroenergetycznych wynika, że w połowie 2021 r. 602.021 zainstalowanych w naszym kraju paneli fotowoltaicznych miało moc 5232 MW. Oferteo.pl sugeruje, że wzrost cen powoduje, że Polacy jeszcze chętniej inwestują w panele solarne.
Fotowoltaika dla Polaków to recepta na galopujące ceny energii. I jak wynika z „Raportu o fotowoltaice w Polsce” przygotowanego przez Oferteo.pl, takie rozwiązanie lwią większość klientów satysfakcjonuje.
Oferteo.pl sprawdziło między innymi, czym Polacy kierują się przy wyborze oferty. I okazało się, że jest to… pierwsze wrażenie. Odczucia po kontakcie z przedstawicielem firmy wpłynęły w ostatnim roku na decyzję niemal połowy zleceniodawców (49 proc.), dla 38 proc. znaczenie miała cena, a 32 proc. podejmowało decyzję, kierując się opiniami na temat firmy w internecie.
Wiele klientów zwracało uwagę na rekomendacje najbliższych (22 proc.), długość okresu gwarancji (21 proc.) oraz dostępność w konkretnym terminie. Lokalizacja firmy dla zamawiających nie miała większego znaczenia.
Jak fotowoltaika, to tylko z doświadczonymi wykonawcami
Dla 81 proc. klientów znaczenie miało to, jak długo dana firma funkcjonuje na rynku oraz ile zleceń zrealizowała. Specjaliści z długoletnim doświadczeniem byli zdecydowanie najbardziej pożądani, choć proponowane przez nich terminy były najbardziej odległe.
Oznacza to, że pozyskanie nowych klientów może być utrudnione dla przedsiębiorstw, które zaczynają dopiero swoją działalność na rynku OZE
– sugerują autorzy badania.
Aż 55 proc. badanych przyznało, że do skorzystania z usług wykonawcy przekonałaby ich możliwość odbierania 100 proc. energii z sieci. Jest to opcja oferowana od niedawna przez największe firmy zajmujące się fotowoltaiką i stanowi dodatkową przeszkodę dla nowych graczy.
Karol Grygiel, założyciel i członek zarządu Oferteo.pl zwraca jednak uwagę, że wśród kluczowych czynników ankietowani wskazali również cenę i opinie w internecie.
Może to być wskazówką dla mniejszych przedsiębiorców, aby starać się pozyskać klientów poprzez konkurencyjne ceny oraz wzmożoną działalność w internecie, gdzie trafić można do najszerszej grupy potencjalnych zleceniodawców, przy relatywnie niskich nakładach finansowych
– wskazuje.
Fotowoltaika od projektu do montażu
Polacy bardzo chętnie (87 proc.) powierzają pracę nad inwestycją jednemu wykonawcy, który czuwa nad całością prac – od załatwienia formalności, przygotowania projektu, wyceny, po dobór odpowiedniego sprzętu i montaż instalacji. 11 proc. klientów zdecydowało się samodzielnie dopełnić formalności, 2 proc. skorzystało z usług różnych firm przy jednym projekcie.
W trakcie realizacji zwykle nie ingerowali w przebieg prac, zdając się w pełni na firmę instalacyjną (59 proc.), Co trzeci ankietowany zdecydował się częściowo polegać na własnej wiedzy, a tylko w niektórych kwestiach zdać się na firmę realizującą zlecenie. 8 proc. zależało, aby mieć jak największy wpływ na ostateczny kształt projektu.
Tydzień i panele działają
W co trzecim przypadku cały proces (załatwienie formalności, przygotowanie projektu, wycena, dobór sprzętu i montaż instalacji) udało się zamknąć w tydzień, u 22 proc. ankietowanych – od tygodnia do dwóch, 32 proc. czekało na uruchomienie instalacji od dwóch do czterech tygodni. Aż 89 proc. badanych było zadowolonych z wykonawcy.
Dane przedstawione w „Raporcie o fotowoltaice w Polsce” pochodzą z badania przeprowadzonego w sierpniu 2021 roku metodą CAWI na próbie 499 osób.