REKLAMA

Kobiety ruszyły po fotele prezesów. Płeć piękna coraz częściej decyduje o obliczu polskich firm

Choć polski biznes, szczególnie ten wielki, wciąż ma twarz mężczyzny, kobiety odgrywają w nim z roku na rok coraz większą rolę. Panie bez kompleksów wchodzą w rolę menedżerów, prezesów, dyrektorów operacyjnych i pokazują, że płeć przestaje być problemem w robieniu interesów.

faktura vat nota korygujaca
REKLAMA

W Polsce kobiety stoją na czele 6 proc. spółek giełdowych i stanowią 13 proc. członków zarządów – wynika z ubiegłorocznego raportu Deloitte. To wprawdzie niewielki wzrost względem badania z 2015 r. (Grant Thornton), z którego wynikało, że na czele polskich przedsiębiorstw panie stanowią 5 proc., ale progres postępuje.

REKLAMA

W dużo większym stopniu widać go w korporacjach, których szefowie zobowiązali się do wspierania płci żeńskiej. W klubie Male Champions of Change panie mają dzisiaj 29 proc. miejsc w zarządach, a wśród dyrektorów i senior menedżerów powoli zbliżają się do połowy (44 proc.).

Kobiety w biznesie

A jeszcze kilkanaście lat temu przykładów firm zarządzanych przez kobiety trzeba się było dobrze szukać. W pierwszym rzędzie pomyślelibyśmy pewnie o takich postaciach jak Solange Olszewska, czyli  współtwórczyni Solarisa. Polski gigant został niedawno przejęty przez Hiszpanów, a pani Olszewska udała się na biznesową emeryturę, ale jej potencjalnych następczyń nie brakuje. 

Dobrym dowodem na to, że panie coraz śmielej poczynają sobie w biznesie, jest konkurs Bizneswoman Roku organizowany przez Fundację Sukces Pisany Szminką. Wśród partnerów akcji znajduje się Mastercard, Coca-Cola, Microsoft, BNP Paribas, IGT Poland, DPD Polska, Google Cloud i Deloitte.

 class="wp-image-1079408"

19 finalistek zostało podzielonych na kilka kategorii. Mamy wśród nich zarówno kobiety stojące na czele dużych firm, jak i ciekawe, ale raczkujące dopiero inicjatywy.

W tej pierwszej grupie możemy znaleźć marki o tak ugruntowanej pozycji rynkowej, jak Salad Story (Anna Krajewska), Konsbud Audio (Agnieszka Pyrich) czy Early Stage (Antonina Bochińska).

Salad Story powstał 13 lat temu i od tego czasu stał się jednym z największych konceptów w kraju, polegających na przygotowywaniu posiłków na oczach klientów. Sieć ma na terenie Polski ponad 40 placówek. Z perspektywy czasu aż trudno uwierzyć, że jego założycielka wpadła na cały pomysł w trakcie urlopu macierzyńskiego, a z gastronomią nie miała wcześniej nic wspólnego. Miała za to intuicję, że zdrowe odżywianie stanie się wkrótce modne.

W podobnych okolicznościach, bo tuż po urodzeniu syna, stanowisko prezesa objęła Agnieszka Pyrich. Szefowa Konsbudu od 15 lat wdraża w firmie model zarządzania polegający na partnerskim traktowaniu pracowników. Konsbud jest jednym z liderów w projektowaniu i tworzeniu systemów elektroakustycznych, audiowizualnych i multimedialnych. Jego instalacje można znaleźć w przeszło stu renomowanych instytucjach w Polsce – teatrach, operach czy telewizjach.

Trzecia z finalistek – Antonina Bochińska skorzystała natomiast z dużego zapotrzebowania na korepetycje językowe. Oddziały Early Stage można znaleźć już niemal w całej Polsce. Szkoła wyszła też niedawno poza granicę kraju, debiutując u naszych sąsiadów z Litwy.

Wśród finalistek nieco mniejszych przedsiębiorstw i startupów znalazły się także:

Monika Kowal – SOTI Natural, Anna Rutkowska – Diduk – MOKOSH, Anna Zdrojewska-Żywiecka – Grupa Wydawnicza Relacja, Agnieszka Frankiewicz – DEKO EKO, Katarzyna Przybył  - XOXO Solutions, Katarzyna Borycka-Kiciak – QASIS Diagnostic, Justyna Borska – JAMINO LTD, Julia Święch, Weronika Zimna – Agencja Ogień, Dominika Kolmaga – TaxToday, Magdalena Urbaniak – MaxTractor, Magdalena Jander – UVERA, Anna Ogar – Insignes Labs i Zofia Babicka-Klecor – Legal Geek.

Za działalność społeczną nominowane zostały Jadwiga Jagiełło, założycielka Fundacji Wielkie Serce dla Dzieci, Maria Lipiak,  Prezes Fundacji Leżę i Pracuję i Magdalena Lesiewicz, założycielka i Prezes Fundacji Onkorejs – Wybieram Życie.

Kobiety-prezesi? To się opłaca

REKLAMA

Firmy stawiają na przywództwo kobiet, bo statystyki pokazują, że jest to dla nich korzystne. Wskazują na to liczne badania. Naukowcy już 10 lat temu przebadali listę Fortune 500, analizując ją pod kątem odsetka kobiet w zarządach. Wnioski? Firmy, w których panie stanowiły znaczący procent miały wyższe przychody ze sprzedaży o 42 proc. i o 53 proc. większy zwrot z kapitału.

Trend wydaje się nieubłagany. I trudno się temu dziwić. Bo skoro można wnieść do swojej firmy dodatkową wartość i zwiększyć możliwości zarabiania pieniędzy, to dlaczego z tego rezygnować?

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA