Egipt wciąż utrzymuje areszt statku Ever Given. Uzbierać miliard dolarów nie jest łatwo
Prawdopodobnie to głównie ubezpieczyciele zapłacą za koszty tygodniowej blokady Kanału Sueskiego przez gigantyczny kontenerowiec Ever Given pod koniec marca. Szef egipskiego kanału żeglugowego zdradził w poniedziałek, że rozmowy na temat uwolnienia tego statku wciąż trwają. Dopóki nie zostanie osiągnięte porozumienie, jednostka będzie przetrzymywana jako „zakładnik”.
Osama Rabie, prezes Suez Canal Authority (SCA), czyli organu nadzorującego ten kluczowy szlak morski między Oceanem Indyjskim i Atlantykiem, powiedział podczas konferencji prasowej, że śledztwo w sprawie przyczyn blokady kanału powinno zakończyć się jeszcze w tym tygodniu.
Rabie poinformował w wywiadzie dla Bloomberga, że najprawdopodobniej większą część odszkodowania, jakiego zażądała SCA, pokryją ubezpieczyciele armatora. Wcześniej wspominał o kwocie około miliarda dolarów, ale nie jest wykluczone, że Egipcjanie spuścili nieco z tonu.
W jaki sposób wyliczono miliardowe odszkodowanie? Jak pisał Adam, Ever Given zablokował 446 statków, które rozwoziły po świecie towar o wartości 9 mld dol. Osama Rabie doliczył do tego koszty samej operacji uwolnienia statku – trzeba było sprowadzić ciężki sprzęt i narazić życie 800 pracowników.
Szef SCA przekonywał, że osoby pracujące przy uwalnianiu Ever Givena z mielizny wrócili do domów z traumatycznymi wspomnieniami. Wyciąganie spod statku piasku i błota mogło bowiem w każdej chwili sprawić, że kontenerowiec zmieni nieco kąt nachylenia, a z wysokości 10. pięter posypie się ładunek.
W jaki sposób doszło do nieco kuriozalnego, ale brzemiennego w skutki wypadku w Kanale Sueskim? Na statku Even Given należącym do tajwańskiej firmy Evergreen (stąd ten napis na burcie) doszło do awarii napędu, przez co jednostka straciła sterowność, co „wykorzystał” wiejący w tym czasie silny wiatr.
Zakorkowanie kanału gigantycznym statkiem szybko okazało się czymś więcej niż ciekawostką, którą stacje telewizyjne i portale internetowe mogły okrasić swój przekaz informacyjno-rozrywkowy. Wartość dóbr, które każdego dnia są transportowane poprzez kanał łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, jest szacowana na niemal 10 mld dol. Arteria odpowiadająca za 12 proc. globalnego transportu morskiego została we wtorek całkowicie zablokowana, niosąc za sobą reperkusje dla światowej gospodarki.