1. bizblog
  2. Biznes

Kiedy startup staje się małą lub średnią firmą? Nowy raport Pod lupą to baza wiedzy dla przedsiębiorców

Lokowanie produktu: EFL S.A.

EFL S.A. wydał trzynasty raport z cyklu Pod lupą. W opracowaniu "Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą" skupiono się na stadiach rozwoju polskich firm, tempie rozwoju biznesu oraz czynnikach determinujących zamianę mikro przedsiębiorstw w małe oraz średnie firmy.

20.11.2023
14:30
Kiedy startup staje się małą lub średnią firmą? Nowy raport Pod lupą to baza wiedzy dla przedsiębiorców

Kiedy mikro przedsiębiorstwo staje się małą lub średnią firmą? Jakie czynniki determinują zamianę mikro biznesu w MŚP? W jakim tempie powinna dokonywać ta ewolucja oraz na jakie czynniki należy zwracać uwagę? Na te i znacznie wiele istotnych pytań odpowiada nowy raport "Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą". To już trzynaste opracowanie z serii "Pod lupą”, wydawane nieprzerwanie od 2011 roku przez EFL S.A.

Wielkim atutem opracowań z cyklu "Pod lupą" jest praktyczna wiedza przekazywana od przedsiębiorców dla przedsiębiorców. Dlatego najnowszy, trzynasty raport EFL S.A. powstał po rozmowach z udziałem 500 podmiotów ze sceny polskiego biznesu: 250 z nich to przedstawiciele mikro przedsiębiorstw, 125 to przedstawiciele małych firm, a kolejne 125 to przedstawiciele firm średnich. W ten sposób powstało praktyczne kompendium poświęcone początkom biznesowej działalności, a także etapom rozwoju polskich firm.

Tylko 70 proc. polskich firm przeżywa pierwszy rok. Do trzeciego wytrzymuje zaledwie połowa. Dlaczego tak się dzieje?

Bardzo ciekawym elementem raportu "Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą" jest część poświęcona pierwszemu rokowi działalności nowego, najczęściej bardzo małego przedsiębiorstwa stawiającego pierwsze kroki na polskim rynku. Opracowanie EFL wskazuje największe niebezpieczeństwa zagrażające takiej działalności, najczęstsze kryzysy oraz obszary sukcesu u takich podmiotów.

Ta analiza jest szczególnie ważna w realiach polskiego rynku, gdzie sektor MŚP generuje 3/4 całego naszego krajowego PKB. Przetrwanie mikro, małych i średnich firm jest kluczowe dla polskiej gospodarki i m.in. z tego powodu darmowy raport EFL powinien zostać przeczytany przez każdego, kto rozważa założenie przedsiębiorstwa. To praktyczna baza wiedzy pozwalająca lepiej przygotować się na pierwsze 12 miesięcy prowadzenia własnego biznesu, które bywa najbardziej wymagające.

Od startupu do średniego przedsiębiorstwa - polskie firmy "dorastają" w sposób, który nie zawsze jest typowy oraz oczywisty.

Mogłoby się wydawać, że kluczowym parametrem "dojrzałości" firmy jest liczba zatrudnionych w niej pracowników. Tymczasem raport EFL wskazuje, że proces dojrzewania jest znacznie bardziej złożony, a kluczowe są w nim również takie zmienne jak długość działania podmiotu na rynku, a także cechy oraz aktywna rola właściciela bądź lidera zespołu.

Co ciekawe, wiele zależy również od branży, w jakiej działają konkretne podmioty. Na podstawie badań i rozmów z przedsiębiorcami EFL dowodzi, iż znacznie szybciej dojrzewają polskie firmy z obszaru produkcji oraz handlu. Odczuwalnie wolniej proces ten przebiega natomiast w obszarach transportu oraz budownictwa. Powodem jest nie tylko popyt, ale również masa innych czynników, wyraźnie opisanych w raporcie.

Mnie najbardziej ciekawi, jakie są największe wyzwania podczas prowadzenia firmy i przekształcania jej w większe przedsiębiorstwo.

Ten aspekt również został poruszony w raporcie, który uwzględnia indywidualne doświadczenia 500 podmiotów działających na polskim rynku. Z opracowania zleconego dla EFL  wynika, że problemy znacząco różnią się od etapu dojrzałości firmy, ale pewne wyzwania pozostają niezmienne, niezależnie od wielkości oraz długości istnienia przedsiębiorstwa.

Jednym z najczęstszych problemów wskazywanych przez polskie firmy są koszty prowadzenia własnej działalności. Rodzimi przedsiębiorcy skarżą się również na silną presję konkurencji, zwłaszcza w "niemowlęcym" okresie działania biznesu, kiedy ten istnieje krócej niż rok.

Jednocześnie raport "Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą" wskazuje, jakie metody wychodzenia z kryzysów najczęściej pomogły uporać się firmom z wyzwaniami i dzięki jakim metodom te wspinały się na kolejne szczeble rozwoju, powiększając dochody oraz powiększając liczbę pracowników. Co ciekawe, poszerzanie rynków zbytu to jedno z mniej popularnych rozwiązań.

To już trzynasty raport "Pod lupą", dlatego warto zapoznać się także z poprzednimi odsłonami.

EFL publikuje opracowania "Pod lupą" nieprzerwanie od 2011 roku, a poszczególne opracowania zawsze poruszają istotną tematykę z punktu widzenia biznesu, finansów oraz ekonomii. 

Za każdym razem, kiedy przygotowujemy nasze autorskie badanie, zależy nam, aby temat był jak najbardziej aktualny i korespondował z otoczeniem społeczno-gospodarczym. A to jest od kilkunastu miesięcy niepewne, zmienne i bardzo często niesprzyjające przedsiębiorcom. W szczególności tym najmłodszym i najmniejszym – nazwanym w naszym raporcie „niemowlakom”. One są najbardziej podatne na oddziaływanie czynników zewnętrznych takich jak wysoka inflacja, wysokie stopy procentowe, rosnące ceny energii i mediów, niższe wydatki konsumenckie. Jak wynika z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, największy udział w PKB mają mikrofirmy − około 30%. To ogromny potencjał, który szybko możemy stracić. Dlatego podjęliśmy się identyfikacji czynników sukcesu w rozwoju firm z segmentu MŚP oraz momentów i decyzji, które wpływają na przyspieszenie działalności.

Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Wszystkie raporty "Pod lupą" wydawane przez EFL S.A. możecie pobrać i przeczytać za darmo, wchodząc pod ten bezpieczny adres.

Lokowanie produktu: EFL S.A.
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze