Natura Cold Press to działający od czterech lat polski startup, który produkuje soki wyciskane metodą cold press, czyli na zimno. Firma stawia na e-commerce, więc soki można kupić za pośrednictwem Frisco.pl albo w abonamencie z dostawą.
Natura Cold Press stara się przekonać do siebie konsumentów kilkoma kwestiami prozdrowotnymi. W jednej, półlitrowej butelce mieścić się ma 1,5 kg owoców i warzyw, takich jak ogórek, seler naciowy, sałata rzymska, szpinak czy pietruszka, ale również marchew, jabłko, cytryna i kurkuma. Kompozycji jest kilka i każdy może wybrać smak dla siebie.
Soki nie zawierają glutenu i produkowane są bez dodatku cukru.
Podczas wyjazdów do Doliny Krzemowej w USA natknąłem się na wszechobecne tam juice bary i firmy z sokami cold press. Kompozycje smaków, sposób ich podania i ludzie z branży zainteresowały mnie na tyle, że odwiedziłem producenta maszyn do wyciskania tą właśnie technologią
- wyjaśnia kulisy powstania firmy Oskar Lis, który wcześniej zajmował się drukiem 3D.
100 zł na dzień w abonamencie
Soki nie należą do tanich. Zależnie od zestawu trzeba zapłacić od 99 do 110 zł za sześć butelek dziennie z dostawą. Firma przekonuje, że mogą one pomóc w pozbyciu się od dwóch do trzech kilogramów zbędnej tkanki tłuszczowej oraz nadmiaru zgromadzonej w organizmie wody. Inna z kolei dodadzą energii lub podniosą odporność.
Firma produkuje również soki metodą ciśnieniowania (HPP), która w przeciwieństwie do pasteryzacji nie zabija witamin i pozwala na uzyskanie wydłużonych terminów przydatności do spożycia.
Natura Cold Press rośnie w tempie kilkudziesięciu procent rocznie
Lis miał już wcześniej rozmawiać z innymi funduszami VC, ale to z bValue znalazł wspólny język.
Ważne były nazwiska stojące za bValue, gdzie inwestorami są współzałożyciel Bakallandu Marian Owerko, czy rodzina Jantoń założyciele i twórcy firmy JANTOŃ, jednej z największych firm produkcyjnych i dystrybucyjnych w branży winiarskiej w Polsce (obecnie JNT Group)
- wyjaśnia Lis.
Natura Cold Press stawia na e-commerce, a bValue miało od samego początku dzielić się swoją wiedzą w tym segmencie - w końcu w funduszu zasiadają osoby, które "na branży jedzenia zjadły zęby". Oprócz marketingu online, pozyskane środki zostaną wykorzystane również na opracowanie nowych linii produktowych i dział badawczo-rozwojowy spółki
Zdrowe soki to w Polsce wciąż nisza, która zyskuje na popularności
Maciej Balsewicz, partner zarządzający bValue, podkreśla, że branżę żywności funkcjonalnej w Polsce czeka konsolidacja. Przeprowadzą ją podmioty z branży żywności tradycyjnej i fundusze inwestycyjne. Obie grupy przyciągać mają perspektywy wzrostu wzmocnione popytem w e-commerce.
Według raportu Lightspeed/Mintel ponad 42% Polaków i 39% Niemców używa na co dzień żywności lub napojów funkcjonalnych. Według innych opracowań branża żywności funkcjonalnej będzie rosła do 2025 roku w rocznym tempie 8 procent. Wzrosty w kanałach sprzedaży online będą na pewno jeszcze większe, a pandemia spowodowała przyspieszenie tego trendu
- uważa Maciej Balsewicz.