REKLAMA

UOKiK sprawdzi, czy operatorzy robią nas w konia z 5G

Bierzesz abonament z telefonem skuszony reklamami operatora o kosmicznej prędkości internetu w technologii 5G, ale ani wybrana taryfa, ani model smartfona jej nie obsługują. Na takie sytuacje poskarżyli się Polacy, dlatego UOKiK postanowił sprawdzić, czy operatorzy świadomie wprowadzają swoich klientów w błąd. Jeśli zarzuty się potwierdzą, operatorom grożą olbrzymie kary.

5G w Polsce. UOKiK wszczyna dochodzenie wobec Plusa i Playa
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w poniedziałek o wszczęciu postępowania wyjaśniającego wobec spółki Polkomtel, operatora sieci Plus, oraz P4, operatora sieci Play. Urząd prześwietli ich kampanie marketingowe dotyczące 5G pod kątem wprowadzania konsumentów w błąd.

Jak informuje UOKiK, klienci Plusa poskarżyli się na nieprawidłowe działanie 5G, mimo że posiadali urządzenia umożliwiające jej obsługę. Prawdopodobnie chodzi tu niedziałające 5G Plusa w iPhone’ach. Wynika ono jednak nie ze złej woli operatora, a z powodu braku porozumienia z producentem sprzętu, który oficjalnie informuje, że:

REKLAMA

Na liście operatorów udostępnionej przez producenta telefonów są Orange, Play i T-Mobile. Zabrakło właśnie Plusa.

Z kolei abonenci Play na podstawie informacji w reklamach byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje Internet w prędkości 5G. Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii.

REKLAMA

Jak tłumaczy, poza informowaniem o korzyściach tej technologii, operatorzy powinni podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać. Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym, czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty – podkreśla.

Na razie postępowanie UOKiK-u będzie prowadzone „w sprawie”, a nie przeciw obu operatorom, ale to może się zmienić, gdy tylko urząd uzna, że skargi konsumentów są zasadne. W takim przypadku Polkomtelowi i P4 będą grozić kary dochodzące do 10 proc. ich rocznego obrotu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-21T14:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-21T11:54:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-21T08:52:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-21T07:45:57+01:00
Aktualizacja: 2025-12-20T20:09:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-20T13:33:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-20T10:15:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-20T07:13:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-20T05:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T17:29:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T15:39:47+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T13:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T12:24:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T09:46:35+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T06:48:15+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T06:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T05:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T04:23:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T17:36:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T14:43:41+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T13:43:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T11:35:52+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T11:19:22+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T07:39:53+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA