Mleka roślinne, dania gotowe i pasty kanapkowe to najchętniej kupowane przez nas roślinne zamienniki produktów zwierzęcych. Od stycznia do sierpnia Polacy wydali na żywność wege już 441 mln złotych. To, że nowe rodzaje żywności trafiają na rynek, nie oznacza jednak spadków sprzedaży mięsa, które także zyskuje.
Wege żywność podobnie jak żywność bio staje się coraz tańsza i powszechniejsza na sklepowych półkach. Coraz częściej w dyskontach oraz restauracjach pojawiają się produkty, w których składzie nie ma ani mięsa ani innych składników pochodzenia zwierzęcego. Nielsen przyjrzał się polskiemu rynkowi i ujawnił, jakie kwoty klienci przeznaczają na poszczególne kategorie.
Według danych Nielsena w ciągu ośmiu miesięcy wydano w Polsce na wege produkty ponad 440 mln zł. Z roku na rok widoczna jest także rosnąca tendencja aktualizowania menu w branży gastronomicznej na takie ograniczające lub pozbawione mięs.
Oprócz mleka roślinnego popularność zyskują hummusy, falafele i pasty oparte na roślinach strączkowych.
Żywność wege. Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży
Nielsen zbadał po raz pierwszy polski rynek produktów dla wegetarian. Największą wartość osiągnęły mleka roślinne: 253 mln zł, dania gotowe typu wege burgery, czy falafele 107 mln zł oraz pasty kanapkowe 81 mln zł. Wszystkie wskazane produkty odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynoszące odpowiednio: 30 proc., 16 proc. i 23 proc. Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów
– komentowała Bożena Rudaś, Business Development Senior Consultant w Nielsen Connect.
Mimo to produkty wegetariańskie w dalszym ciągu nie stanowią realnej konkurencji dla mięsa - to wciąż ma zarezerwowane swoje miejsce na polskich talerzach.
Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków. Jednocześnie wzrost sprzedaży produktów wegańskich nie wpływa na sprzedaż mięsa, stanowiącego jedną z największych kategorii FMCG. Mięso i wędliny paczkowane odnotowały w sierpniu br. 11 proc. wzrosty. Na sprzedaż mięsa mogą wpływać te same czynniki, jakie obserwujemy w przypadku produktów wegetariańskich, czyli coraz bogatsza oferta w sklepach, przystępne ceny, popularyzacja kuchni innych krajów, otwartość na innowacje
– dodała Aldona Padula, Associate Manager w Nielsen Connect.
Innowacyjne Kaszotto
Innowacyjne produkty wegetariańskie zajmują coraz więcej miejsca w sklepach - przybywa ich tak samo, jak żywności bio. W związku z tym jej ceny maleją.

Breakthrough Innovation Poland Nielsena uznał za jedną spośród najbardziej przełomowych innowacji m.in. produkty kulinarne marki Łowicz: Kaszotto oraz Risotto..
Ich oryginalność dotyczy nie tylko składów i formuł, ale również zastosowanych przez producenta opakowań.
Kaszotto i Risotto Łowicza na liście najbardziej innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie żywności