Urlop tacierzyński? Tak poproszę

Lokowanie Produktu

Idea urlopu rodzicielskiego dla taty nie jest w Polsce mocno rozpowszechniona. W polskim oddziale Procter & Gamble  już od dwóch lat, młodzi ojcowie mogą otrzymać dodatkowy czas wolny, potocznie zwany urlopem tacierzyńskim, by zajmować się swoimi dziećmi. Efekty są więcej niż zadowalające.

Urlop tacierzyński? Tak poproszę

Dużo mówi się w ostatnich latach na temat równouprawnienia, wyrównywania szans i wspierania kobiet w robieniu kariery zawodowej w branżach, które dotąd tradycyjnie obsadzane były przez mężczyzn. Ale co te hasła właściwie oznaczają? Przedsiębiorstwa na całym świecie szukają sposobów, by przekuć je w praktyczne działanie.

Jednym z takich działań jest wprowadzenie urlopu rodzicielskiego dla ojców. W 2019 r. P&G do dwóch tygodni, które ustawowo należą się świeżo upieczonym ojcom, dołożyło dodatkowe 6 tygodni pełno-płatnego urlopu. O popularności tej inicjatywy niech świadczy fakt, że w tym czasie z programu nazwanego „Share the care” skorzystało ponad 100 osób. Skorzystać mogą z niej także rodzice adopcyjni, zastępczy i pary jednopłciowe.

Gdy firma zapytała później o opinie pracowników, okazało się, że nie był to zmarnowany czas.

„Tych kilka tygodni uświadomiło jak wiele zyskałem oraz jak wiele straciłem, nie mając możliwości skorzystania z programu przy pierwszym dziecku (..) Jest to jeden z najlepszych benefitów, jakie pracodawca może zaoferować" – dodawał.

Urlop rodzicielski dla taty  tylko na pozór jest jednak ukłonem wyłącznie w stronę męskiej części załogi. Według raportu przygotowanego przez Komisję Europejską w miejscach pracy, w których wprowadzono urlopy rodzicielskie dla ojców kobiety szybciej wracają do obowiązków zawodowych. Szanse realizacji zawodowej się wyrównują, a co za tym idzie zmniejsza się także luka płacowa między kobietami a mężczyznami.

 class="wp-image-1846819"

Jaką korzyść ma jednak z tego sama firma? Według P&G tworzenie atmosfery sprzyjającej różnorodności przekłada się na poziom innowacyjności. Sposób myślenia wygląda mniej więcej w taki sposób: jeżeli firma jest tak różnorodna jak społeczeństwo, któremu dostarcza dobra, to potrafi lepiej wczuć się w jego położenie i rozpoznać jego potrzeby.

Dzięki polityce równych szansa spółce udaje się także bilansować liczbę kobiet i mężczyzn. W Polsce te relacje wynoszą 44 proc. do 56 proc. W samym zarządzie dysproporcje również są niewielkie - 54 proc. do 46 proc. Kobiety przewodzą także oddziałom IT, stoją też na czele fabryki kosmetyków w Aleksandrowie Łódzkim.

W czerwcu tego roku marka Gillette nawiązała strategiczną współpracę z Fundacją Share the Care, która promuje partnerski model rodziny i podział urlopów rodzicielskich. Dyrektor marki na Europę Środkową Goran Sutinovski zauważył, że jego marka nie ogranicza się do reklamy nowych golarek, ale wchodzi w dialog ze swoimi klientami.

Zdaniem Sutinovskiego nakłada to na Gillette dodatkową odpowiedzialność, bo producent maszynek wpływa na sposób myślenia młodych ludzi i bierze udział w dyskusji, jak powinien wyglądać i zachowywać się mężczyzna przyszłości.

Według Procter & Gamble takie inicjatywy jak urlop tacierzyński są naturalnym zwieńczeniem polityki równych szans i uwalniania potencjału. Niedługo może się on okazać taką samą oczywistością jak to, że w pracy spędzamy pięć dni w tygodniu, a jej czas nie jest sztywno zamknięty w określonych godzinach i wychodzi naprzeciwko potrzebom pracowników.

* Tekst powstał we współpracy z Procter & Gamble

Lokowanie Produktu
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-16T22:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T14:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T06:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T05:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T17:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T11:04:24+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T11:01:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T09:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T19:46:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T17:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T15:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T14:04:25+02:00