REKLAMA

Reklamacja jednym kliknięciem. Rząd likwiduje biurokrację

Uproszczenie składania reklamacji w instytucjach finansowych poprzez wprowadzenie elektronicznej komunikacji jako domyślnej formy kontaktu. Obecnie można to robić tylko na papierze, ale rząd chce zmienić te nieżyciowe przepisy.

reklamacje instytucje finansowe
REKLAMA

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy, który ma poprawić komfort klientów korzystających z usług banków, firm ubezpieczeniowych czy innych firm finansowych. Projekt Ministerstwa Finansów zakłada zmiany w ustawie o rozpatrywaniu reklamacji, które mają uprościć cały proces.

REKLAMA

Papierowa korespondencja z bankiem tylko dla koneserów

Obecnie obowiązujące przepisy wymuszają głównie papierową formę komunikacji w sprawach reklamacyjnych w przypadku instytucji finansowych. Dla wielu klientów oznacza to konieczność osobistego odbierania papierowej korespondencji. W dobie powszechnej cyfryzacji takie rozwiązania są nie tylko przestarzałe, ale także po prostu niekorzystne dla konsumentów.

Więcej informacji o prawach konsumentów znajdziesz tutaj:

Nowy projekt przewiduje, że instytucje finansowe będą miały obowiązek przyjmowania reklamacji drogą elektroniczną. Co więcej, jeśli klient zdecyduje się na tę formę kontaktu, otrzyma również odpowiedź w ten sam sposób, bez potrzeby składania odrębnych wniosków. To zmiana, która upraszcza proces i eliminuje zbędne formalności.

Zachowane zostanie przy tym prawo klienta do otrzymania odpowiedzi w formie pisemnej, jeśli wyraźnie o to poprosi. Dzięki temu nowe regulacje pozostają elastyczne i dostosowane do różnych preferencji użytkowników. Chodzi o to, by nie uderzać w ludzi w różnym stopniu wykluczonych cyfrowo.

REKLAMA

W jaki sposób zyskają na tym obie strony?

Z punktu widzenia klientów, korzyści będą odczuwalne niemal natychmiast. Reklamacje będzie można składać szybciej, bez wychodzenia z domu, a odpowiedzi otrzymywać wygodnie na skrzynkę mailową. Dla wielu osób oznacza to oszczędność czasu, nerwów i większą przejrzystość w kontaktach z instytucjami finansowymi.

Zmiany mają być też korzystne dla instytucji finansowych. Banki, firmy leasingowe czy ubezpieczyciele będą mieć niższe koszty operacyjne i sprawniejszy przepływ informacji. Resort finansów pisze, że mniej papierowej korespondencji to też mniejsze ryzyko błędów i szybsze rozpatrywanie spraw.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-17T15:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T09:33:52+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T08:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T06:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T05:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-16T20:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-16T18:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-16T15:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-16T13:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-16T12:37:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-16T10:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-16T08:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-16T06:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T20:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T17:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T16:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T12:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T09:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T07:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T05:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T04:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T22:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T19:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T16:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T14:40:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA