REKLAMA

Reklamacja jednym kliknięciem. Rząd likwiduje biurokrację

Uproszczenie składania reklamacji w instytucjach finansowych poprzez wprowadzenie elektronicznej komunikacji jako domyślnej formy kontaktu. Obecnie można to robić tylko na papierze, ale rząd chce zmienić te nieżyciowe przepisy.

reklamacje instytucje finansowe
REKLAMA

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy, który ma poprawić komfort klientów korzystających z usług banków, firm ubezpieczeniowych czy innych firm finansowych. Projekt Ministerstwa Finansów zakłada zmiany w ustawie o rozpatrywaniu reklamacji, które mają uprościć cały proces.

REKLAMA

Papierowa korespondencja z bankiem tylko dla koneserów

Obecnie obowiązujące przepisy wymuszają głównie papierową formę komunikacji w sprawach reklamacyjnych w przypadku instytucji finansowych. Dla wielu klientów oznacza to konieczność osobistego odbierania papierowej korespondencji. W dobie powszechnej cyfryzacji takie rozwiązania są nie tylko przestarzałe, ale także po prostu niekorzystne dla konsumentów.

Więcej informacji o prawach konsumentów znajdziesz tutaj:

Nowy projekt przewiduje, że instytucje finansowe będą miały obowiązek przyjmowania reklamacji drogą elektroniczną. Co więcej, jeśli klient zdecyduje się na tę formę kontaktu, otrzyma również odpowiedź w ten sam sposób, bez potrzeby składania odrębnych wniosków. To zmiana, która upraszcza proces i eliminuje zbędne formalności.

Zachowane zostanie przy tym prawo klienta do otrzymania odpowiedzi w formie pisemnej, jeśli wyraźnie o to poprosi. Dzięki temu nowe regulacje pozostają elastyczne i dostosowane do różnych preferencji użytkowników. Chodzi o to, by nie uderzać w ludzi w różnym stopniu wykluczonych cyfrowo.

REKLAMA

W jaki sposób zyskają na tym obie strony?

Z punktu widzenia klientów, korzyści będą odczuwalne niemal natychmiast. Reklamacje będzie można składać szybciej, bez wychodzenia z domu, a odpowiedzi otrzymywać wygodnie na skrzynkę mailową. Dla wielu osób oznacza to oszczędność czasu, nerwów i większą przejrzystość w kontaktach z instytucjami finansowymi.

Zmiany mają być też korzystne dla instytucji finansowych. Banki, firmy leasingowe czy ubezpieczyciele będą mieć niższe koszty operacyjne i sprawniejszy przepływ informacji. Resort finansów pisze, że mniej papierowej korespondencji to też mniejsze ryzyko błędów i szybsze rozpatrywanie spraw.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-09-09T15:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-09T14:04:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-09T12:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-09T09:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T18:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T17:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T15:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T11:54:07+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T11:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T10:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T07:38:35+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T06:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T20:38:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T19:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T18:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T17:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T13:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T07:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-06T22:13:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA