REKLAMA

Reklamacja jednym kliknięciem. Rząd likwiduje biurokrację

Uproszczenie składania reklamacji w instytucjach finansowych poprzez wprowadzenie elektronicznej komunikacji jako domyślnej formy kontaktu. Obecnie można to robić tylko na papierze, ale rząd chce zmienić te nieżyciowe przepisy.

reklamacje instytucje finansowe
REKLAMA

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy, który ma poprawić komfort klientów korzystających z usług banków, firm ubezpieczeniowych czy innych firm finansowych. Projekt Ministerstwa Finansów zakłada zmiany w ustawie o rozpatrywaniu reklamacji, które mają uprościć cały proces.

REKLAMA

Papierowa korespondencja z bankiem tylko dla koneserów

Obecnie obowiązujące przepisy wymuszają głównie papierową formę komunikacji w sprawach reklamacyjnych w przypadku instytucji finansowych. Dla wielu klientów oznacza to konieczność osobistego odbierania papierowej korespondencji. W dobie powszechnej cyfryzacji takie rozwiązania są nie tylko przestarzałe, ale także po prostu niekorzystne dla konsumentów.

Więcej informacji o prawach konsumentów znajdziesz tutaj:

Nowy projekt przewiduje, że instytucje finansowe będą miały obowiązek przyjmowania reklamacji drogą elektroniczną. Co więcej, jeśli klient zdecyduje się na tę formę kontaktu, otrzyma również odpowiedź w ten sam sposób, bez potrzeby składania odrębnych wniosków. To zmiana, która upraszcza proces i eliminuje zbędne formalności.

Zachowane zostanie przy tym prawo klienta do otrzymania odpowiedzi w formie pisemnej, jeśli wyraźnie o to poprosi. Dzięki temu nowe regulacje pozostają elastyczne i dostosowane do różnych preferencji użytkowników. Chodzi o to, by nie uderzać w ludzi w różnym stopniu wykluczonych cyfrowo.

REKLAMA

W jaki sposób zyskają na tym obie strony?

Z punktu widzenia klientów, korzyści będą odczuwalne niemal natychmiast. Reklamacje będzie można składać szybciej, bez wychodzenia z domu, a odpowiedzi otrzymywać wygodnie na skrzynkę mailową. Dla wielu osób oznacza to oszczędność czasu, nerwów i większą przejrzystość w kontaktach z instytucjami finansowymi.

Zmiany mają być też korzystne dla instytucji finansowych. Banki, firmy leasingowe czy ubezpieczyciele będą mieć niższe koszty operacyjne i sprawniejszy przepływ informacji. Resort finansów pisze, że mniej papierowej korespondencji to też mniejsze ryzyko błędów i szybsze rozpatrywanie spraw.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-30T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T08:08:54+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T06:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T19:38:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T17:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T12:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T05:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T21:26:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T18:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T13:58:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T12:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T10:41:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T10:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T08:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T07:36:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T21:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T18:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T16:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T14:10:50+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T11:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T09:31:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA