Tworzą firmę z połączenia pasji do akwarystyki i technologii. Zauważyli, że zarządzenie akwariami można zautomatyzować, dzięki wykorzystaniu Internetu Rzeczy. Dziś sprzedają na 33 rynkach i właśnie wchodzą do Stanów Zjednoczonych.
Warunki życia w oceanie nie zmieniały się od miliardów lat. Dlatego koralowcom brakuje mechanizmów adaptacyjnych do szybkich zmian, co z kolei sprawia, że środowisko ich życia w akwarium musi mieć stałe parametry.
Celem każdego zarządcy akwarium jest doprowadzenie wody do stanu odpowiadającego naturalnej wodzie morskiej. Liczy się równowaga. Zbyt mało pierwiastków, jak i ich nadmierna ilość powoduje śmierć koralowców.
Reef Factory tworzy rozwiązania pozwalające nadzorować stan akwarium morskiego z poziomu aplikacji
Oprogramowanie spółki w jednym miejscu spina zarządzanie wieloma urządzeniami, które spotykamy w akwarium - zaczynając od lamp, cyrkulatorów wody, odpieniaczy zabrudzeń, pomp obiegowych po różnego rodzaju mierniki oraz dozowniki płynów. Wszystkie one mają stworzyć idealne środowisko do życia dla koralowców.
Co ważne, system nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania, gdyż komputer obecny na pokładzie każdego urządzenia jest zarządzany bezpośrednio z chmury.
Nasze rozwiązanie nie wymaga komputera centralnego, który może ulec awarii. Obniża to ryzyko obumarcia flory oraz fauny
– dodaje Protasewicz.
Cel: aby zarządzanie akwarium odbywało się „na oko”
Reef Factory to nie tylko automatyka, ale pracuje również nad testami samej wody na zawartość kluczowych pierwiastków, jakie co jakiś czas należy uzupełniać.
Testy mają pokazywać zawartość kluczowych pierwiastków w wodzie oraz sugerować, ile i jakich minerałów powinno zostać dodanych, aby wszystkie parametry znalazły się w odpowiednich zakresach. To np. poziom wapnia, magnezu lub też wskaźniki zabrudzenia wody takie jak azotany czy fosforany.
Droga do USA
Startup ma dopiero trzy lata, a już teraz posiada w ofercie gamę 17 produktów, sprzedawanych na 33 rynkach. Najnowszym i docelowo największym są Stany Zjednoczone.
Pieniądze na ekspansję pochodzą z niedawno zamkniętej rundy seed. 12 mln zł wyłożyli aniołowie biznesu wraz deeptechowym funduszem Aper Ventures.
Szybkie skalowanie jest możliwe dzięki doświadczonemu zespołowi. Marek Protasewicz (na zdjęciu poniżej po prawej) to właściciel jednej z czołowych polskich hurtowni akwarystycznych, który zarządza obecnie dystrybucją produktów na całym świecie. CEO Reef Factory jest zaś Jarek Wojczakowski (na zdjęciu po lewej), współzałożyciel Vivid Games. Przychody spółki na koniec ubiegłego roku wyniosły 8,5 mln dol.