Samsung pokazał rekordowe wyniki za 2021 r. Telewizory i smartfony sprzedają się najlepiej
W Korei Południowej strzelają korki od szampana. Mimo pandemii koronawirusa i problemów z łańcuchem dostaw Samsung odniósł wielki sukces. W czwartym kwartale 2021 r., Samsung Electronics pobił zarówno kwartalne, jak i roczne rekordy przychodów. Spółka odnotowała 51,63 bln wonów (42,9 mld dol.) zysku operacyjnego i 279,6 bln wonów (232,4 mld dol.) przychodów.
Samsung przypisuje 24 proc. wzrost przychodów rok do roku wzrostowi sprzedaży produktów konsumenckich, takich jak smartfony, telewizory i urządzeń klasy premium.
Z powodu wypłaty specjalnej premii dla pracowników zysk operacyjny spadł w porównaniu z poprzednim kwartałem, ale wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem.
Złoty czas dla Samsunga, ale nie na giełdzie
Bardziej dochodowa działalność w zakresie półprzewodników spowodowała wzrost zysku operacyjnego o 52 procent rok do roku, pomimo problemów z łańcuchem dostaw ograniczających produkcję pamięci RAM i pamięci flash.
Działalność związana z produkcją chipów odnotowała nowy rekord przychodów kwartalnych. Rentowność tego działu nieznacznie spadła w porównaniu z poprzednim kwartałem i stało się tak także ze względu na wzrost kosztów związanych z inwestycję w produkcję półprzewodników.
W segmencie wyświetlaczy, w przypadku paneli mobilnych odnotowano ciągłą poprawę zysków, podczas gdy straty zanotowano w dziale produkcji dużych paneli. Powodem były spadki cen wyświetlaczy LCD i koszty związane z wyświetlaczami QD.
Przychody z działalności Mobile eXperience (MX) nieznacznie wzrosły, głównie dzięki sprzedaży produktów premium, takich jak składane telefony i produkty Device Ecosystem. Zysk liczony kwartalnie spadł ze względu na wzrost wydatków marketingowych.
Oddziały Samsunga z Europy Środkowo-Wschodniej odnotowały rekordowe przychody kwartalne dzięki solidnej sprzedaży produktów premium.
Solidne wyniki Samsunga ogłoszone są tuż po wielkim wstrząsie w największej firmie technologicznej w Korei Południowej. W zeszłym miesiącu koncern zastąpił wszystkich trzech współdyrektorów generalnych i połączył dwie jednostki biznesowe - urządzeń mobilnych i konsumenckich, w jedną.
Firma poinformowała, że działania te miały pomóc wprowadzić ją w kolejną fazę wzrostu i wzmocnić konkurencyjność biznesową.
Mimo to inwestorzy nie byli dzisiaj optymistami. Kurs Samsunga spada od końca grudnia. W styczniu obniżył się on o ponad 11 proc. a w czwartek, 27 stycznia o 2,73 proc.
Przed nami czas inwestycji i dalszej walki z koronawirusem
Samsung twierdzi, że pandemia i globalny niedobór dostaw prawdopodobnie będą stanowić wyzwanie w całym 2022 roku, ale spodziewa się zwiększenia sprzedaży flagowych urządzeń, takich jak nadchodzący Galaxy S i niedawno wydany Galaxy S21 FE .
W segmencie Display Panel oczekuje się, że wyświetlacze mobilne przyniosą lepsze wyniki rok do roku dzięki nowym modelom smartfonów, w tym ze składanymi wyświetlaczami. W przypadku dużych paneli straty prawdopodobnie zostaną częściowo złagodzone dzięki masowej produkcji wyświetlaczy QD.
W dziale pamięci oczekuje się wzrostu popytu, ponieważ przedsiębiorstwa zwiększą w 2022 r. inwestycje w IT. W segmencie produktów gotowych spółka wzmocni linię segmentu premium i będzie dążyć do wzrostu poprzez dalsze zwiększanie sprzedaży produktów premium, takich jak Neo QLED i Bespoke, a także poprzez wzmacnianie sprzedaży telewizorów Lifestyle i nowych produktów AGD.
Nakłady inwestycyjne spółki w 2021 r. osiągnęły łącznie 48,2 bln wonów, w tym 43,6 bln wonów zainwestowano w półprzewodniki i 2,6 bln wonów w rozwój wyświetlaczy.
Inwestycje w dział pamięci koncentrowały się na powiększeniu pojemności pamięci i migracji procesów w fabrykach w Pyeongtaek i Xi'an, gdzie powstają pamięci DRAM 5 nm oparte o litografię EUV i V-NAND szóstej generacji.
W przypadku wyświetlaczy inwestycje koncentrowały się pracach nad modułami mobilnymi i wyświetlaczami QD.