REKLAMA

Dostałeś prezent świąteczny od szefa? Możesz zapłacić podatek

Spotkania „wigilijne” i wręczanie prezentów przed świętami to stały element życia firm w Polsce, ale miłe wspomnienia po takich wydarzeniach może popsuć fiskus. Prezent może zostać uznany przez skarbówkę za korzyść finansową, od której należy się podatek. Wszystko zależy od tego, jaka jest zależność między wręczającym prezent a obdarowywanym.

Dostałeś prezent świąteczny od szefa? Możesz zapłacić podatek
REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy kupują dla swoich pracowników prezenty świąteczne, zwykle biorą na nie faktury i wliczają w koszty działalności firmy. Nie zawsze jest to prawidłowe z podatkowego punktu widzenia. Jak tłumaczą eksperci firmy księgowej inFakt, możliwość rozliczenia wydatków na prezenty w kosztach firmowych zależy od charakteru kosztu, typu obdarowanego podmiotu, a także od wartości prezentu.

REKLAMA

Koszty reprezentacji czy reklamy?

Specjaliści tłumaczą, że wydatki na upominki można ująć w kosztach uzyskania przychodu, ale wiele zależy do tego, czy są to koszty reprezentacji, czy reklamy.

Koszty reprezentacji to działania, które zmierzają do wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. Takich kosztów przedsiębiorca nie może zaliczyć do kosztów podatkowych. Jako przykłady wydatków reprezentacyjnych ustawa podatkowa wymienia np. usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Zupełnie inaczej jest w przypadku kosztów reklamowych, których celem jest promocja marki, produktu czy usługi i zachęta do skorzystania z oferty. Zwykle są to niewielkie, mało kosztowne przedmioty np. długopisy, kalendarze czy kubki. Ważne, aby były one oznaczone logo firmy i zostały przekazane wszystkim potencjalnym klientom, a nie tylko wybranym. Co ważne, dopiero po spełnieniu tych trzech warunków przedsiębiorca ma prawo te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych.

Więcej o podatkach przeczytacie w tych tekstach:

Z podatkowego punktu widzenia można stwierdzić, że niewielkie prezenty świąteczne mają pośredni związek z osiąganym przez przedsiębiorcę przychodem i mogą zostać zakwalifikowane jako koszt jego uzyskania – tłumaczy Patrycja Czarnota, księgowa w firmie inFakt.

Ekspertka cytuje ustawę, która mówi, że upominki prezentowane przez świadczeniodawcę, które mają charakter reklamowy i ich wartość nie przekracza 200 zł, nie będą podlegać opodatkowaniu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której osoba obdarowana pozostaje ze świadczeniodawcą w jakimkolwiek stosunku cywilnoprawnym.

VAT od prezentu

A co z VAT-em? Patrycja Czarnota wyjaśnia, że charakter kosztu nie ma znaczenia w zakresie podatku VAT, bo przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia tego podatku od wydatku, który jest związany w sposób bezpośredni lub pośredni z czynnościami opodatkowanymi.

Przekazanie prezentów jest traktowane jako dostawa towarów, która wymaga naliczenia i odprowadzenia podatku do urzędu skarbowego. Są jednak wyjątki od tej zasady i podatku VAT nie trzeba naliczać, gdy:

  • łączna wartość wszystkich prezentów przekazanych jednej osobie nie przekracza w roku 100 zł netto, ale wymagane jest dodatkowo prowadzenie szczegółowej ewidencji prezentów o małej wartości,
  • jeżeli jednostkowa wartość prezentu nie przekracza 20 zł netto, to przedsiębiorca nie musi prowadzić ewidencji prezentów o małej wartości.

Dostaliśmy prezent od firmy i co teraz? Wszystko zależy od tego, co nas łączy z firmą, która dała nam ten upominek. Księgowa z inFaktu tłumaczy, że jeśli prezent dostajemy jako pracownik, to zwolnienie z podatku dochodowego dla prezentów o charakterze reklamowym obowiązuje do 200 zł brutto, a jeśli wartość prezentu jest wyższa, to trzeba zapłacić podatek dochodowy. Tak samo jest w przypadku klienta nieprowadzącego działalności gospodarczej.

Kontrahent musi zapłacić podatek

Jeśli jednak prezent dostaje kontrahent, to konieczna jest wycena oraz opodatkowanie prezentu zgodnie ze stosowaną formą opodatkowania.

REKLAMA

Patrycja Czarnota zwraca uwagę, że istnieje jeszcze jeden sposób na przekazanie pracownikowi prezentu – potraktowanie go jako darowizny. W sytuacji, w której łączna wartość prezentów otrzymanych przez pracownika od pracodawcy nie przekroczy 5 733 zł w okresie 5 lat, to nie występuje konieczność zapłaty podatku. Należy jednak pamiętać, że darowizny dla pracowników nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Jak widać, zagadnienie podarowania świątecznego prezentu klientom, pracownikom lub kontrahentom może być bardziej zawiłe, niż się wydaje, oraz nieść za sobą obciążenia finansowe dla obu stron. Różne obowiązki świadczeniodawcy i wysokości limitów, a także skutki zależne od tego, kto został obdarowany, powodują, że przedsiębiorcy mogą mieć problem z prawidłowymi rozliczeniami. Zdecydowanym ułatwieniem dla nich byłoby ujednolicenie przepisów przez ustawodawcę – ocenia księgowa z inFaktu.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA