Polskie firmy muszą przygotować się na pracę hybrydową. Widziałem, jak takie biuro powinno wyglądać

Lokowanie Produktu: Jabra

Eksperci na każdym kroku podkreślają, że praca stacjonarna w dotychczasowej formie odeszła w przeszłość i już do nas nie wróci. Pracownicy coraz częściej decydują się na wykonywanie obowiązków zawodowych z domu. Biura stają się w ten sposób centrami dowodzenia, które w każdej chwili muszą być gotowe na komunikowanie się z osobami przebywającymi dziesiątki kilometrów od siedziby firmy. I choć wiele przedsiębiorstw jest w tym temacie mocno „w lesie”, to okazuje się, że taka transformacja jest dzisiaj całkowicie możliwa.

Polskie firmy muszą przygotować się na pracę hybrydową. Widziałem, jak takie biuro powinno wyglądać

Czy wiecie, że w przeciętnej firmie aż 80 proc. spotkań nie odbywa się już wyłącznie w gronie uczestników siedzących przy jednym stole w sali konferencyjnej? Pandemia sprawiła, że łączenie się przez komunikator z pracownikami przebywającymi poza biurem stało się standardem. To rzecz jasna efekt upowszechnienia się pracy hybrydowej, dzięki której tysiące Polaków może dzisiaj pracować z domów.

To, co jest wygodne z perspektywy pracownika, może stać się jednak kłopotliwe z punktu widzenia całej organizacji. Z łączami internetowymi, kamerkami, telewizorami i całą resztą sprzętu potrzebną do połączeń wideo jest bowiem ten sam problem, co z elektroniką ogółem – od czasu do czasu lubi zawodzić. Często w najmniej spodziewanym i odpowiednim momencie, sprawiając że krótki briefing przeradza się w walkę z odmawiającym posłuszeństwa urządzeniem.

Typowe spotkania wyglądają teraz inaczej niż wcześniej, dlatego ważne, aby wykorzystywane w firmach technologie nadążały za nowymi trendami, które wyznacza era pracy hybrydowej. Ostatnie lata przedefiniowały sposób w jaki pracujemy. W czasie pandemii łączyliśmy się zdalnie mierząc się z wyzwaniami dotyczącymi m.in. równego uczestnictwa w spotkaniach wirtualnych osób łączących się z sali konferencyjnej i tych będących w domu, możliwością przeprowadzenia kreatywnej burzy mózgów zespołów pracujących zdalnie czy też ze zmniejszonym poczuciem więzi ze współpracownikami – podkreśla Jagoda Leszczyńska, Enterprise Marketing Manager z Jabra.

Praca hybrydowa nie musi być jednak katorgą

Ba, z Jabra Hybrid Ways of Working 2023 Global Report wynika, że 79 proc. polskich pracowników jest zdania, że rozmowa ze współpracownikami przez laptopa jest równie łatwe, jak wymienianie uwag podczas rozmowy twarzą w twarz. Problem, który dostrzegli ankietowani mieści się gdzie indziej – chodzi o brak odpowiedniego i wydajnego sprzętu do tego rodzaju pracy. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że do połączeń online jest przystosowanych mniej niż 50 proc. sal konferencyjnych w ich biurach. Mało tego – co czwarta osoba stwierdziła, że w jej biurze nie ma ani jednej sali wyposażonej w sprzęt do rozmów video!

To niepokojące statystyki, biorąc pod uwagę, że w innych krajach rozwiniętych z podobnymi trudnościami mierzy się co najwyżej kilkanaście procent pracowników.

Stworzenie optymalnych warunków do pracy hybrydowej nie wiąże się jednak wyłącznie z zakupem sprzętu, co uświadomiła mi wizyta w Hybrid Workplace Experience Centre (HWEC). Pod tą długą anglojęzyczną nazwą kryje się przestrzeń naszpikowana najnowocześniejszymi rozwiązaniami służącymi do łączenia pracy stacjonarnej ze zdalną.

Warszawska placówka jest pierwszym takim miejscem w Europie!

Ideą wyróżniającą HWEC jest zgromadzenie w jednym miejscu technologii audio, wideo i połączenie jej z doświadczeniem firm zajmujących się aranżacją wnętrz, oświetleniem, rekrutacją pracowników oraz analityką rynku. Oprócz Jabra swój udział w powstaniu warszawskiego centrum miały takie marki jak Bene, Microsoft, Lenovo, Sharp/NEC, Waldmann, oraz partnerzy wspierający - Colliers Define, Exclusive Networks, Hays Poland i Sonte.

Jak to wygląda w praktyce? Pomieszczenia w Hybrid Workplace Experience Centre można aranżować lub likwidować poprzez ustawianie ścian akustycznych w dowolnych miejscach. Przeszkloną salę konferencyjną można za pomocą jednego przycisku odciąć od otoczenia dzięki inteligentnej folii, sprawiając, że pracownicy przechodzący korytarzem obok stają się niewidoczni, a rozmowa nabiera bardziej poufnego charakteru.  

Niemałą część tej ekspozycji zajmowały rozwiązania przygotowane przez firmę Jabra. Warto tu wspomnieć chociażby o słuchawkach z serii Evolve2, albo zestawach głośnomówiących z serii Speak2. Szczególnie te drugie zapadły mi w pamięć. Być może dlatego, że miałem już kiedyś okazję przetestować i opisać na łamach Bizblog.pl Jabra Speak 750.

Jestem dziwnie przekonany, że rozwiązania zastosowane w Hybrid Workplace Experience Centre szybko staną się w polskich biurach codziennością. Dlaczego? Już tłumaczę. Agencja nieruchomości Colliers ustaliła, że hybrydowy model pracy wdrożyło już dziewięć na dziesięć polskich firm, z czego połowa pozwala pracownikom pracować w domach przez 2-3 dni w tygodniu.

W przyszłości wiele przedsiębiorstw zamierza jednak nakłaniać ludzi, by spędzali w biurach nieco więcej czasu. W czasach rynku pracownika i walki o pozyskiwanie talentów nie da się przeprowadzić takiej operacji za pomocą kija. Firmy będą potrzebowały marchewek, a biuro, które sprawia, że komunikowanie się ze współpracownikami na odległość, to mocny argument w negocjacjach dotyczących miejsca wykonywania obowiązków służbowych.

* Materiał powstał we współpracy z firmą Jabra

Lokowanie Produktu: Jabra
Najnowsze