Polacy coraz częściej korzystają z narzędzi do webinarów i spotkań online i zazwyczaj stawiają na takie oprogramowania, które posiadają wsparcie techniczne i interfejs w naszym języku. Co drugi Polak kieruje się też ich jakością i stabilnością działania. Niecałe 40 proc. zwraca uwagę na cenę, a jedynie 20 proc. na kwestie bezpieczeństwa danych i zgodności danego rozwiązania z przepisami RODO.
Prawie 30 proc. Polaków jest zdania, że oprogramowanie polskich firm ma wyższą jakość od tego typu rozwiązań zagranicznych, a zdaniem 32 proc. krajowe rozwiązania są na tym samym poziomie, co zagraniczne. Zaledwie 3 proc. ankietowanych uważa, że polskie rozwiązania są gorsze. Dane te pochodzą z najnowszego reprezentatywnego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej.
Nieco ponad 80 proc. badanych deklaruje, że wspieranie polskich firm poprzez zakup ich produktów i usług jest dla nich ważne lub bardzo ważne, a 55 proc. twierdzi, że wybierając oprogramowanie i usługi technologiczne preferuje produkty polskiego pochodzenia.
Najważniejsze czynniki przy zakupie oprogramowania
Najważniejszym czynnikiem przy wyborze rozwiązań technologicznych i usług online dla 53 proc. badanych jest ich jakość i stabilność działania, cena zajmuje drugie miejsce ze sporo niższym odsetkiem odpowiedzi (38 proc.). Tylko co piąty Polak za kluczowe uznaje kwestie bezpieczeństwa i prywatności danych oraz zgodność danego rozwiązania z przepisami RODO.
Zazwyczaj, kiedy jest mowa o bezpieczeństwie danych, przychodzi nam na myśl RODO, ale to nie wszystko. Równie ważne jest zwracanie uwagi na to, z jakiego kraju pochodzi narzędzie czy technologia, z którego korzystamy – wbrew pozorom ma to wpływ na ochronę danych użytkowników – mówi Tomasz Bołcun, Brand Manager ClickMeeting.
I dodaje, że firmy działające w Unii Europejskiej muszą spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa, co wymuszają unijne przepisy, m.in. wspomniana dyrektywa RODO.
W ClickMeeting bardzo poważnie podchodzimy do polityki bezpieczeństwa, dlatego między innymi nasze serwery znajdują się w centrach danych na terenie UE, które spełniają najbardziej rygorystyczne normy - zapewnia Tomasz Bołcun, Brand Manager ClickMeeting.
Więcej wiadomości na temat webinarów można przeczytać poniżej:
Z jakiego oprogramowania najczęściej korzystają Polacy
Dostępnością polskiego interfejsu, instrukcji obsługi i/lub polskiej obsługi klienta kieruje się 14 proc. badanych. Jednocześnie 87 proc. ankietowanych przyznaje, że ważne lub bardzo ważne jest dla nich to, by dział wsparcia technicznego danego oprogramowania posługiwał się językiem polskim.
Jeśli chodzi o oprogramowanie, to Polacy na co dzień, prywatnie lub służbowo, najczęściej korzystają z:
- chatów i komunikatorów (66,5 proc. badanych),
- platformy do spotkań i webinarów (26 proc.),
- platformy edukacyjne i szkoleniowe (18,5 proc.),
- programy graficzne (16,5 proc.),
- oprogramowanie księgowe (11 proc.),
- oprogramowanie analityczne (8 proc.).
Webinary i szkolenia online dla wielu osób są źródłem zarobku. Tylko za pośrednictwem ClickMeeting w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 r. zorganizowano blisko 800 płatnych wydarzeń, które zarobiły łącznie 2,7 mln zł.
Coraz większą popularnością cieszy się też model zarabiania oparty na tzw. donejtach, czyli dobrowolnych wpłatach od uczestników wydarzeń, którzy w ten sposób doceniają otrzymywane informacje i wiedzę. ClickMeeting, jako pierwsza tego typu platforma wprowadził możliwość przesyłania donejtów przez uczestników i słuchaczy organizowanych za jego pośrednictwem wydarzeń - podsumowuje Tomasz Bołcun z ClickMeeting.
Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat.