Ponad połowa Polaków deklaruje patriotyzm konsumencki podczas zakupów oprogramowania i usług telekomunikacyjnych. Jednak rzeczywistość wygląda trochę inaczej, bo według badań ClickMeetng tylko 35 proc. badanych faktycznie korzysta z polskich produktów. Najczęściej są to osoby powyżej 60 lat, a najmniejszą wagę przywiązują do niego osoby w pokolenia Z. A z jakich rozwiązań zazwyczaj korzystają Polacy? Chat lub komunikator oraz platformę do wydarzeń online i webinarów.
Firma ClickMeeting poddała baniu Polki i Polaków i zapytała ich, czym kierują się podczas podejmowania decyzji o zakupie oprogramowania i usług technologicznych.
Polacy deklarują, że wybierają rodzime marki
Analiza pokazuje, że 55 proc. Polek i Polaków deklaruje, że przy zakupie oprogramowania kieruje się patriotyzmem konsumenckim. Przekonanie, że stwierdzenie dobre, bo polskie często używane w odniesieniu do krajowej żywności ma zastosowanie również w przypadku firm dostarczających oprogramowanie, wyraża 64 proc. respondentów.
Podobnie wygląda to w przypadku produktów z innych kategorii, przy których wyborze patriotyzmem konsumenckim kieruje się 58 proc. badanych. W tej grupie taka postawa najczęściej dotyczy zakupu:
- odzieży, obuwia i dodatków (67 proc.),
- artykułów spożywczych (65 proc.),
- sprzętu RTV i AGD (47 proc.).
Kiedy mówimy o patriotyzmie konsumenckim, to najczęściej przychodzi nam na myśl żywność i znaczenie tego typu postawy dla polskiego rolnictwa, pomijając inne dziedziny gospodarki. Tymczasem w Polsce tworzymy wiele rozwiązań technologicznych na światowym poziomie, których rozwój jest utrudniony, bo musimy konkurować z rozwiązaniami dostarczanymi przez globalne korporacje – mówi Tomasz Bołcun, Brand Manager w ClickMeeting.
Bołcun stwierdza, że często są one porównywalne i nie zawsze lepsze od polskich, choć bardziej rozpoznawalne dzięki silnej marce, która za nimi stoi.
Warto też pamiętać, że, szczególnie w przypadku rozwiązań technologicznych związanych z przechowywaniem danych osobowych, kraj czy kontynent przechowywania oraz obowiązujące w nim przepisy o ochronie prywatności mają duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa - tłumaczy ekspert z ClickMeeting.
Więcej wiadomości na temat webinarów można przeczytać poniżej:
Boomersi najczęściej korzystają z polskich produktów
Najczęściej kierowanie się patriotyzmem przy decyzjach zakupowych, zarówno w przypadku oprogramowania, jak i innych produktów, deklarują przedstawiciele i przedstawicielki:
- pokolenia baby boomers (60 lat i więcej) – średnio 60 proc.,
- pokolenia X (45-59 lat) – średnio 57 proc.,
- millenialsi (28-44 lata) – średnio 55 proc.,
- pokolenie Z (18-27 lat) – średnio 49 proc.
Mimo powyższych deklaracji 35 proc. badanych przyznaje, że faktycznie korzysta z polskiego oprogramowania. W przypadku blisko połowy z tej liczby jest to chat lub komunikator. Nieco ponad ¼ wskazała platformę do wydarzeń online i webinarów, a po 19 proc. – platformę edukacyjną lub szkoleniową oraz oprogramowanie księgowe.
Niecałe 10 proc. wszystkich respondentów używałoby polskiego oprogramowania, gdyby miało taką możliwość, a 44 proc. nie zna pochodzenia wykorzystywanych przez siebie programów. Aż 28 proc. byłoby skłonne zapłacić więcej za program czy usługę ze względu na jego lub jej polskie pochodzenie.
Prawie 30 proc. badanych zdarzyło się korzystać z oprogramowania lub usługi online, myśląc, że to produkt zagraniczny, po czym odkryło, że pochodzą z Polski. Blisko 85 proc. z nich było pozytywnie zaskoczonych, natomiast 7 proc. zareagowało negatywnym zaskoczeniem.
Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat.