REKLAMA

Samolot solarny, który wystartuje dziś, a wyląduje za rok. Wkrótce może zastąpić satelity

Bezzałogowy samolot PHASA-35 zasilany energią słoneczno-elektryczną 19 lutego zaliczył swój pierwszy lot. Niebawem będzie mógł latać bez przerwy przez rok.

PHASA-35 to samolot solarny, który wystartuje dziś, a wyląduje za rok. Wkrótce może zastąpić satelity
REKLAMA

Fot. BAE Systems

Zaledwie 2 miesiące po udanym locie pierwszego w pełni elektrycznego samolotu, świat doczekał się kolejnego przełomowego dla lotnictwa wynalazku - bezzałogowca zasilanego ogniwami fotowoltaicznymi, który może przetrwać w powietrzu nawet do roku.

REKLAMA

Bizblog.pl poleca:

PHASA-35 ma zastępować satelity - obserwować, badać i umożliwiać komunikacje. W przyszłości może przysłużyć się nawet rozprzestrzenianiu sieci 5G.

Prostota i użyteczność

Został zaprojektowany specjalnie do operowania powyżej warunków atmosferycznych i komercyjnego ruchu lotniczego – w stratosferze. Może wznieść się na pułap 19,8 tys. km, więc jest trwałą i stosunkowo tanią alternatywą dla satelitów, pełniącą funkcję statecznej platformy monitoringowej. PHASA-35 można zastosować m.in. do wykrywania pożarów lub obserwacji morza.

Po połączeniu z innymi technologiami umożliwi wykonywanie zadań, jakim nie są w stanie podołać obecne statki powietrzne i kosmiczne. Bezzałogowy PHASA-35 może zostać użyty m.in. jako nadajnik sieci 5G, a także świadczyć pomoc ofiarom katastrof lub pomagać wojsku w ochronie granic, a wszystko to za niewielki procent kosztów satelity.

Długotrwałość lotu na dużej wysokości (HALE) umożliwia zasilanie poprzez wysoce wydajne panele słoneczne w ciągu dnia, a w ciągu nocy – akumulatory o dużej trwałości użytkowej. Umożliwia to samolotowi w wyższych obszarach atmosfery ziemskiej, wykonywanie lotów trwających nawet do jednego roku.

Ten sukces to początek

Samolot bezzałogowy PHASA-35 został zaprojektowany, zbudowany i oblatany w ciągu zaledwie 20 miesięcy w ramach współpracy między BAE Systems oraz spółką Prismatic Ltd, którą BAE nabyło w zeszłym roku.

Udane próby na terenie poligonu w Australii Południowej były sponsorowane przez Brytyjskie Laboratorium Nauki i Technologii Obronności (DSTL) oraz Australijska Grupa Nauki i Technologii Obronności (DSTG).

REKLAMA

Dalsze testy w locie są planowane pod koniec roku 2020. Istnieje szansa, że samolot może rozpocząć pierwsze operacje dla swoich nabywców w ciągu 12 miesięcy od zakończenia programu prób.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T13:13:22+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T07:40:58+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T14:11:44+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:04:42+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T19:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T17:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:20:21+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T13:39:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T11:43:36+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T10:25:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA