Rozpoczęło się układanie finansowych puzzli, na których Orlen ma przejąć pakiet większościowy w spółce Ruch. Zgodnie z oczekiwaniami pierwszy krok należał jednak do Alior Banku.
W operacji przejęcia Ruchu przez PKN Orlen brakującym elementem była tylko zgoda UOKiK-u. Wniosek złożono już 8 kwietnia, a UOKiK teraz dał właśnie zielone światło. Kontrolowany przez rząd paliwowy potentat nabędzie 65 proc. akcji jednego z największych dystrybutorów prasy w Polsce.
W kwietniu rok temu Alior Bank wraz z PZU i Orlenem ustalili harmonogram działań, których efektem miało być przejecie Ruchu przez paliwowego giganta. Pierwszym elementem układanki miało być najpierw przejęcie 100 proc. akcji Ruchu przez Alior Bank, by ten mógł w ten sposób ułożyć wielomilionowe zadłużenie spółki wobec siebie (nie większe niż 87,5 mln zł). Alior Bank za 100 proc. akcji Ruchu na stole położył 1 zł.
Przeprowadzone postępowanie wykazało, że transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji. Dlatego wydałem zgodę na koncentrację. Decyzja jest ważna przez dwa lata
– wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Orlen idzie w FMCG i usługi kurierskie
Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen przekonuje, że taka transakcja pozwoli spółce w dłuższej perspektywie zwiększyć zyski.
Chcemy maksymalnie wykorzystać biznesowe synergie, tak aby zwiększać wartość obu spółek i poszerzać ofertę dla naszych klientów
– twierdzi.
Przejmując Ruch, Orlen chce rozwijać się w kierunku nowoczesnej sprzedaży FMCG oraz rozwoju usług kurierskich, przy optymalizacji dotychczasowej działalności. „Przyniesie to korzyści w postaci poszerzenia bazy klientów, zapewnienia szerszej oferty i dostępności oraz synergii zakupów towarów i usług” - czytamy w komunikacie spółki.
Orlenowski hamburger do kupienia też poza stacją
PKN Orlen o własnej gastronomii myśli nie od dziś. Rok temu mówiło się o ich sieć sklepów O!Shop, które mogłyby stanowić konkurencją dla Żabek i formatu Carrefour Express. Ofertę uzupełniałaby kawiarnie Stop Cafe.
Teraz temat wraca. Wydaje się, że przejęcie spółki dystrybuującej prasę może przyspieszyć otwieranie punktów sprzedaży detalicznej i gastronomii także poza stacjami paliw - z wykorzystaniem aktywów Ruchu. To z kolei powinno wpłynąć na realizację najważniejszego celu dla Orlenu: tworzenie coraz większej bazy klientów.