Jak prowadzić ewidencję przychodów przy ryczałcie? Najważniejsze informacje
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wymaga prowadzenia ewidencji przychodów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jak należy to robić.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – najważniejsze informacje
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to forma opodatkowania dochodów (w tym przypadku przychodów) skierowana do przedsiębiorców, którzy spełniają wymagania ustawowe. W tej metodzie podstawę opodatkowania stanowi przychód, który nie może zostać obniżony o koszty uzyskania. Podatnik ma natomiast prawo odliczyć zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne.
Zaletą ryczałtu jest uproszczona ewidencja przychodów, którą prowadzi się do celów podatkowych. Nie trzeba zakładać podatkowej księgi przychodów i rozchodów ani tym bardziej ksiąg rachunkowych. Ważne natomiast, aby ewidencję prowadzić w sposób rzetelny i niewadliwy.
Jak dokonywać zapisów w ewidencji przychodów?
Ewidencja przychodów powinna zawierać wszystkie operacje gospodarcze, które wpływają na podstawę opodatkowania. Oznacza to, że podatnik zamieszcza w niej wyłącznie przychody, pomija natomiast transakcje kosztowe.
Zapisy w ewidencji powinny być dokonywane w porządku chronologicznym. Należy uzupełnić je najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który należny jest podatek.
Ewidencję przychodów podatnik może prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej. Nie musi robić tego samodzielnie, ale jeśli zdecyduje się skorzystać z pomocy biura rachunkowego, fakt ten zgłasza w ciągu 7 dni do urzędu skarbowego.
Jak powinna wyglądać ewidencja przychodów dla ryczałtu ewidencjonowanego?
Podatnicy, którzy wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, nie mogą prowadzić ewidencji w sposób dowolny. Powinni wzorować się na formie wskazanej w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Znajdują się w nim kolejne pozycje:
- lp. - liczba porządkowa wpisu,
- data wpisu – data, w której wpisujemy przychód do ewidencji,
- data uzyskania przychodu – data wynikająca z dokumentu sprzedaży lub z odrębnych przepisów, w której powstał przychód,
- numer dowodu – np. faktury lub paragonu,
- wysokość przychodu – określona według konkretnej stawki ryczałtu,
- podsumowanie przychodów,
- uwagi – mogą dotyczyć np. dotacji.
Wpisów do ewidencji podatnik może dokonać na podstawie następujących dokumentów:
- faktury,
- faktury VAT RR,
- rachunki,
- dokumenty celne,
- dowody wewnętrzne wystawione przez podatnika,
- raporty fiskalne.
Ewidencja przychodów a plik JPK_EWP
Przepisy w obecnym kształcie nakładają na podatnika obowiązek przekazania ewidencji JPK_EWP każdorazowo na żądanie organu skarbowego. Jest to plik, który zawiera dane dotyczące sprzedaży pochodzące ze wskazanego okresu. Znajdują się w nim następujące informacje:
- dane firmy,
- data utworzenia pliku,
- okres, jakim objęte są dane,
- liczba porządkowa,
- data wpisu dokumentu sprzedaży do ewidencji,
- data uzyskania przychodu,
- numer dowodu księgowego.
Co ważne, jeśli prowadzisz ewidencję przychodów w wersji papierowej, nie masz obowiązku składania JPK_EWP na żądanie urzędu skarbowego.
Od 1 stycznia 2026 roku raportowanie JPK_EWP stanie się obowiązkowe dla podatników. Obowiązek ten miał zostać wdrożony już 3 lata temu, jednak ze względu na dynamikę zmian w przepisach podatkowych, termin przesunięto.
Czytaj więcej na Bizblog.pl:
Co grozi za nieprowadzenie ewidencji przychodów?
Prowadzenie ewidencji przychodów jest obowiązkowe dla każdego podatnika, który jako formę rozliczeń wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ci, którzy nie wywiązują się z obowiązku, muszą liczyć się z określeniem przez organ podatkowy podstawy opodatkowania i kwoty podatku (przy czym może być ona aż pięciokrotnie wyższa, niż w przypadku samodzielnego obliczenia). Ta sama kara dotyczy podatników, którzy prowadzą ewidencję w sposób nierzetelny lub wadliwy.
Jeśli z powodu zdarzenia losowego lub wypadku podatnik nie mógł w danym czasie prowadzić ewidencji, musi umieścić w niej stosowną informację.