REKLAMA

Koniec diesli, aut z silnikiem benzynowym i hybryd? Ikea, Allegro, Uber, Coca-Cola naciskają na UE

Już 27 firm podpisało się pod apelem mającym nakłonić Unię Europejską do zakończenia sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi najpóźniej do 2035 r. Przegląd unijnych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych zaplanowano na czerwiec.

redukcja-emisji-CO2-zwiazkowcy-podwyzki
REKLAMA

Podpisy pod apelem złożyli przedstawiciele m.in. Coca-Cola European Partners, Volvo Cars, IKEA Retail, Sky, Uber i Allegro. Dokument ma charakter otwarty, dlatego kolejne podmioty zachęcane są do włączenia się do inicjatywy. O co w niej chodzi? Żeby nakłonić unijnych urzędników do przyjęcia prawa, które do 2035 r. zakaże sprzedaży samochodów benzynowych i diesli na terenie UE.

Sygnatariusze apelu zwracają uwagę, że samochody osobowe i dostawcze odpowiadają za 15 proc. wszystkich europejskich emisji. Są jednocześnie największym źródłem (26 proc.) emisji toksycznych tlenków azotu. Chcąc rzeczywiście spełnić nowy cel klimatyczny i ograniczyć emisję CO2 do 2030 r. o 55 proc., trzeba ich zdaniem pilnie działać.

REKLAMA

Emisje CO2: ban na samochody

Ustanowienie przepisów ma być sygnałem inwestycyjnym dla producentów samochodów, dostawców części i infrastruktury oraz umożliwi wszystkim firmom dekarbonizację swoich flot pojazdów. Przykład daje m.in. Volvo Cars. Spółka planuje od 2030 r. produkować auta elektryczne.

Ustanowienie granicznej daty dla aut spalinowych, w tym hybrydowych, od 2035 r. stanowić także miałoby gwarancję dla wycofywania tych aut z oferty.

Transformacja w zeroemisyjny transport

Zdaniem sygnatariuszy apelu Bruksela powinna zadbać o modyfikacje w unijnym prawie dotyczącym infrastruktury paliw alternatywnych. Tylko w ten sposób uda się przyspieszyć budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych w całej UE. Podpisane pod apelem firmy celują również w regionalne plany transformacji. Uważają, że tylko wtedy jest szansa, żeby coś zmienić. Chcą też mieć pewność, że na transformacji na zeroemisyjny transport - nikt nie ucierpi.

REKLAMA

Rafał Bajczuk, analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, nie martwi się o dalszy los tego apelu. Jego zdaniem bowiem „elektryfikacja samochodów jest nieunikniona”. Przekonuje, że „jest to jedyny sposób na wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych z sektora transportowego”.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T18:38:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:13:22+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T07:40:58+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:26:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:53:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T20:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:19:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T14:11:44+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:04:42+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T08:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T19:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T17:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T14:20:21+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T13:39:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T11:43:36+01:00
Aktualizacja: 2025-10-27T10:25:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA