REKLAMA

Koniec diesli, aut z silnikiem benzynowym i hybryd? Ikea, Allegro, Uber, Coca-Cola naciskają na UE

Już 27 firm podpisało się pod apelem mającym nakłonić Unię Europejską do zakończenia sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi najpóźniej do 2035 r. Przegląd unijnych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych zaplanowano na czerwiec.

redukcja-emisji-CO2-zwiazkowcy-podwyzki
REKLAMA

Podpisy pod apelem złożyli przedstawiciele m.in. Coca-Cola European Partners, Volvo Cars, IKEA Retail, Sky, Uber i Allegro. Dokument ma charakter otwarty, dlatego kolejne podmioty zachęcane są do włączenia się do inicjatywy. O co w niej chodzi? Żeby nakłonić unijnych urzędników do przyjęcia prawa, które do 2035 r. zakaże sprzedaży samochodów benzynowych i diesli na terenie UE.

Sygnatariusze apelu zwracają uwagę, że samochody osobowe i dostawcze odpowiadają za 15 proc. wszystkich europejskich emisji. Są jednocześnie największym źródłem (26 proc.) emisji toksycznych tlenków azotu. Chcąc rzeczywiście spełnić nowy cel klimatyczny i ograniczyć emisję CO2 do 2030 r. o 55 proc., trzeba ich zdaniem pilnie działać.

REKLAMA

Emisje CO2: ban na samochody

Ustanowienie przepisów ma być sygnałem inwestycyjnym dla producentów samochodów, dostawców części i infrastruktury oraz umożliwi wszystkim firmom dekarbonizację swoich flot pojazdów. Przykład daje m.in. Volvo Cars. Spółka planuje od 2030 r. produkować auta elektryczne.

Ustanowienie granicznej daty dla aut spalinowych, w tym hybrydowych, od 2035 r. stanowić także miałoby gwarancję dla wycofywania tych aut z oferty.

Transformacja w zeroemisyjny transport

Zdaniem sygnatariuszy apelu Bruksela powinna zadbać o modyfikacje w unijnym prawie dotyczącym infrastruktury paliw alternatywnych. Tylko w ten sposób uda się przyspieszyć budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych w całej UE. Podpisane pod apelem firmy celują również w regionalne plany transformacji. Uważają, że tylko wtedy jest szansa, żeby coś zmienić. Chcą też mieć pewność, że na transformacji na zeroemisyjny transport - nikt nie ucierpi.

REKLAMA

Rafał Bajczuk, analityk w Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, nie martwi się o dalszy los tego apelu. Jego zdaniem bowiem „elektryfikacja samochodów jest nieunikniona”. Przekonuje, że „jest to jedyny sposób na wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych z sektora transportowego”.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-30T13:26:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T11:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T10:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T08:08:54+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T06:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T05:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T19:38:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T17:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T12:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T09:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T05:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-29T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T21:26:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T18:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T13:58:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T12:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T10:41:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T10:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T08:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-28T07:36:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T21:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T18:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-27T16:33:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA