REKLAMA

Carrefour wywiesza białą flagę, sprzedaje swoją sieć w Polsce. Nabywcą były właściciel Żabki

Carrefour Polska zostanie przejęty przez fundusz Mid Europa Partners. To efekt ciągnących się jeszcze od zeszłego roku negocjacji i też zapowiadanej reorganizacji w Grupie Carrefour, ktora planuje opuszczenie rynku w Słowacji, Polsce i na Tajwanie. Niepewny do końca jest też los sklepów Carrefour we Włoszech i w Belgii.

Carrefour wycofuje się z Polski. Sieć kupuje były właściciel Żabki
REKLAMA

Jak informuje branżowy serwis dlahandlu.pl, jesteśmy świadkami finału toczących się od wielu miesięcy negocjacji pomiędzy Carrefourem a funduszem Mid Europa Partners. To były właściciel Żabki, a obecnie udziałowiec Allegro i rumuńskiej sieci detalicznej Profi. Mid Europa Partners kupił Profi w 2016 r. od polskiego funduszu inwestycyjnego Enterprise Investors. Zainteresowana tą transakcją miała być też wtedy Biedronka. Z kolei w 2018 r. nowy nabywca Carrefour Polska przejął od Argan Capital wieloletniego lidera w produkcji napojów i mrożonek w Polsce - Hortex.

REKLAMA

Grupa Carrefour cały czas nie może wyjść na prostą. Ciągle ubywa klientów, spada sprzedaż. Już rok temu powstał plan, jak temu zaradzić. I wyszło na to, że najlepiej sprzedać najsłabsze filie i skoncentrować się wyłącznie na rynkach, na których Carrefour dominuje.

Carrefour Polska w rękach byłego właściciela Żabki

Od początku pojawienia się tych informacji do odstrzału typowano dwa oddziały: w Polsce i na Tajwanie. W naszym kraju Carrefour przez lata starał się zawojować rynkiem, ale konkurencja na zbytnie harce nie pozwoliła i francuska sieć cały czas pozostawała w tyle. Chociaż Carrefour w Polsce ma więcej sklepów (935 na koniec pierwszego kwartału 2022 r.) niż np. Kaufland, Lidl, Aldi, czy Auchan, ale jednak wyraźnie mniej niż Żabka, Biedronka, czy Dino. Biorąc zaś pod uwagę, że na całym świecie sieć ma ponad 12 tys. sklepów, które przynoszą 80 mld euro przychodów, to widać jak na dłoni, że rynek w Polsce jest jednak bardzo małym elementem tego całego biznesu. 

Sprzedaż oddziałów Carrefour w Polsce i na Tajwanie miała, wedle jeszcze zeszłorocznych szacunków, przynieść grupie nawet 1,5 mld euro zysku. Ale podobno bezpośrednim powodem takiej decyzji było zainteresowanie transakcją kanadyjskiej grupy Couche-Tard, która najchętniej przejęłaby centrale i wszystkie oddziały Carrefour. Takie plany wystraszyły jednak francuskich polityków, którzy zaczęli obawiać się o los 100 tys. pracowników i też o bezpieczeństwo żywnościowe kraju. Koniec końców rząd w Paryżu wymusił na Kanadyjczykach wycofanie się z tych rozmów.

REKLAMA

Wyniki się bronią

Grupa Carrefour miała na koniec pierwszego kwartału 2022 r. w Polsce w sumie 935 sklepów, w tym 92 hipermarkety, 152 supermarkety, 682 convenience i 9 sklepów typu miękki dyskont. W okresie od stycznia do marca sprzedaż w Polsce wyniosła 505 mln euro, co daje wzrost Lfl o 5,5 proc. To bardzo dobry wynik w porównaniu z Europą, gdzie wzrost Lfl wyniósł jedynie 0,7 proc. Polska filia nie ma też się czego wstydzić, patrząc na wyniki całej Grupa Carrefour, która odnotowała wzrost sprzedaży na poziomie 9 proc. (3,4 proc. Lfl), która w sumie wyniosła blisko 20,24 mld euro.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA