REKLAMA

Black Friday i Cyber Monday kuszą Polaków. Oszuści też zakreślają te daty czerwonym kółkiem

PayPal przekonuje, że dla młodszych pokoleń Polaków Black Friday i Cyber Monday to już zakupowa tradycja. Handlowe święto na przełomie listopada i grudnia coraz częściej trafia jednak na celownik cyberprzestępców.

Black Friday zakupy oszuści
REKLAMA

Już 95 proc. Polaków wie o istnieniu Czarnego Piątku i Cyber Poniedziałku. Dla jednej trzeciej konsumentów z Generacji Z (18 – 24 lat) i pokolenia millennialsów (25 – 40 lat) zakupy w tym czasie to już tradycja. Przekłada się to bezpośrednio na wartość koszyka – jak wskazuje PayPal, klienci potrafią w tym czasie wydać w sklepach online nawet o 360 proc. więcej niż w jakikolwiek inny dzień roku.

REKLAMA

Tradycją stało się już też to, że zakupowe szaleństwo nie ogranicza się wyłącznie do jednego, czy dwóch dni. Mimo że w tym roku Black Friday przypada na 29 listopada a Cyber Monday na 2 grudnia, to wiele sklepów maraton obniżek i promocji ogłasza nawet tydzień wcześniej. 

Black Friday: w Polsce towary tańsze średnio o połowę

Chociaż przedświąteczny okres to zwyczajowe głębsze sięganie do portfela, to Polacy nauczyli się już wstrzymywać wydawanie gotówki, żeby jak najlepiej być przygotowanym właśnie na Back Friday i Cyber Monday. Zwłaszcza że nad Wisłą cena towarów w tym czasie spada średnio o połowę. Trudno więc się dziwić, że rok temu 73 proc. polskich konsumentów chciało z takiego zakupowego dobrodziejstwa skorzystać. 

W tym roku - w związku z Czarnym Piątkiem i Cyber Poniedziałkiem - Polacy też zamierzają szastać kasą na całego. Planują kupić średnio po cztery rzeczy na osobę o łącznej wartości 663 zł. Ciekawostką jest to, że na większe wydatki przy tej okazji decydują się jednak bardziej mężczyźni (przeciętnie 877 zł) niż kobiety (476 zł).

Niezależnie od tych dysproporcji przełom listopada i grudnia nad Wisłą jest kluczowym okresem dla handlu online. Co czwarty polski konsument na okazje poluje tylko w Internecie, a dwie trzecie zarówno w sieci, jak i sklepach stacjonarnych. W efekcie sprzedaż w tym czasie rośnie nawet dziesięciokrotnie. 

Podczas wyprzedaży korzystamy przede wszystkim z promocji w sklepach odzieżowych i obuwniczych. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy, a na trzecim – sprzęty elektroniczne. Chętnie kupujemy też urządzenia do kuchni i produkty AGD. To podobne kategorie do tych popularnych na co dzień

– przekonuje Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

Skoro konsument tak czeka na wyprzedaże, to oszust także

Coraz większa z roku na rok popularność Black Friday i Cyber Monday niestety też w oczywisty sposób przekłada się na zwiększającą się liczbę oszustw w tym czasie. Podczas zakupowego szaleństwa na przełomie listopada i grudnia odnotowuje się o 18 proc. więcej prób szachrajstw niż w innych okresach roku. 

REKLAMA

Analizy jednoznacznie wskazują, że 1,36 proc. wszystkich transakcji przeprowadzonych podczas Black Friday i 1 proc. w trakcie Cyber Monday może być próbą oszustwa. Zakładając, że przeciętna wartość jednej przeprocesowanej płatności w tym czasie na świecie wynosi 243 dol., to straty kupujących na całym świecie mogą iść w tysiące dolarów.

To właśnie w trakcie wyprzedaży czujność jest szczególnie istotna – gdy robimy zakupy w biegu, na gorąco i chcemy jak najszybciej upolować okazje. Dlatego tak ważne jest korzystanie z metody płatności, która zagwarantuje, że gdyby coś poszło nie tak, otrzymamy pomoc – podkreśla Marcin Glogowski z PayPal. – Taką potrzebę widać szczególnie w przypadku zakupów robionych na urządzeniach mobilnych. Według badania PayPal i Ipsos już trzy czwarte konsumentów na całym świecie kupuje mobilnie, ale ponad połowa ma obawy dotyczące bezpieczeństwa takich transakcji - dodaje.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA