Amazon przejmuje Wondery. Wojny podcastowe nie ustają. Giganci biją się o kolejne platformy
Amazon przejmuje firmę produkcyjną Wondery, do której należą takie marki jak Dirty John, Dr. Death czy Business Wars. Trafią one do aplikacji Amazon Music.
Wondery to czwarta, największa platforma podcastowa za oceanem, której słucha 9 mln Amerykanów. Ustępuje ona iHeartRadio, NPR czy New York Timesowi, ale wyprzedza ESPN czy Warner Media. Dla Amazona jest to więc mocne wejście w świat podcastów, które od dwóch lat stają się areną przejęć gigantów.
Jednym z liderów rynku jest Spotify, które w zeszłym roku przejęło studio Gimlet za ok. 200 mln dol. Pozwoliło to szwedzkiemu startupowi na dogonienie Apple Podcasts. W grudniu różnica pomiędzy oboma platformami wynosiła zaledwie 2 proc.
Przejmują też Sirius XM i New York Times
Jeszcze większą transakcją może się pochwalić Sirius XM, czyli cyfrowe radio, które na koniec 2019 roku posiadało 35 mln subskrybentów. W lipcu jego szeregi zasilił Stitcher. Jest to nie tylko aplikacja do słuchania podcastów, ale również firma produkcyjna z bogatym portfolio. Należę do niego takie programy jak Freakonomics Radio, How Did This Get Made? czy The Oprah Winfrey Network. Wszystko to wycenione zostało na 325 mln dol.
Najmniejsze z przejęć dotyczy zaś New York Timesa, który za 25 mln dol. wszedł w posiadanie studia Serial Productions. Dla Timesa tworzy również znana dziennikarka technologiczna Kara Swisher.
Wojny podcastowe
Amazon nie ujawnia kwoty transakcji, ale wcześniejsze doniesienia wyceniały Wondery w okolicach 300 mln dol. Co ciekawe, programy studia wciąż będą dostępne w innych aplikacjach do słuchania podcastów. Amazon obrał więc inną strategię, niż Spotify przy przejęciu The Joe Rogan Experience za 100 mln dol. Podcasty Rogana są dziś dostępne tylko w apce Spotify.
Choć podcasty są wciąż bardzo małym rynkiem, to każdy z graczy wykorzystuje je do zwiększenia liczby subskrybentów. Fani Rogana mogą kupić abonament na Spotify, a fani podcastów ze stajni Wondery mogą skusić się na wypróbowanie Prime'a. Nie chodzi więc o potencjał reklamowy, a raczej zdobycie dodatkowych użytkowników.