Zniesienie obowiązku uzyskiwania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy zbywaniu majątku nabytego w formie aktu notarialnego, uproszczenie formalności dla najbliższej rodziny oraz umożliwienie jednorazowego rozliczenia renty prywatnej. To najważniejsze zmiany w ustawie o podatku od spadków i darowizn, które przyjął Sejm.

Sejm przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy są elementem rządowego pakietu deregulacyjnego, którego celem jest zmniejszenie biurokracji i uproszczenie formalności dla podatników. Teraz projekt ustawy trafi do Senatu, gdzie będą trwały dalsze prace nad ustawą.
Zmiany w podatku od spadków i darowizn
Jedną z najważniejszych zmian jest zniesienie obowiązku przedstawiania zaświadczenia z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku nabytego w formie aktu notarialnego. Dotychczas, chcąc sprzedać nieruchomość otrzymaną w spadku, trzeba było wcześniej uzyskać specjalne potwierdzenie od fiskusa. Teraz ta procedura zostanie pominięta, jeśli nabycie zostało już udokumentowane u notariusza.
Nowelizacja upraszcza też formalności przy przyjmowaniu darowizn lub spadków od najbliższej rodziny. W przypadku zgłoszenia nabycia majątku w ustawowym terminie 6 miesięcy nie trzeba będzie dodatkowo występować o zaświadczenie do urzędu skarbowego. Wystarczy, że podatnik udokumentuje przekazanie środków zgodnie z wymaganiami.
Więcej o sprawach podatkowych przeczytasz w tych tekstach:
Dzięki tym rozwiązaniom osoby dziedziczące lub otrzymujące darowizny od bliskich mają zyskać więcej swobody i mniej obowiązków administracyjnych. Zmiany obejmą między innymi małżonków, dzieci, rodziców i rodzeństwo. To ukłon w stronę rodzin, które do tej pory musiały często powielać formalności mimo zwolnienia z podatku.
Mniej biurokracji
Kolejna istotna modyfikacja dotyczy tzw. renty prywatnej, czyli regularnych świadczeń wypłacanych na podstawie umowy między stronami. Dotąd każda wypłata wymagała osobnego zgłoszenia i opodatkowania. Po zmianach będzie można rozliczyć cały okres renty jednorazowo, oszczędzając czas i pieniądze.
Nowe zasady przyniosą znaczną ulgę nie tylko obywatelom, ale również notariuszom, którzy nie będą już zobowiązani do każdorazowego żądania dokumentów podatkowych. To ma przyspieszyć transakcje i zmniejszyć liczbę spraw załatwianych w urzędach skarbowych.