Inwestorzy uznali chyba, że pokazane w środę przez CD Projekt wyniki za trzeci kwartał wcale nie są takie złe, natomiast poranna publikacja Allegro najwyraźniej ich rozczarowała, co od razu odczuła warszawska giełda.
W środę na zamknięciu przed ogłoszeniem wyników finansowych za trzeci kwartał akcje CD Projekt straciły niemal 2 proc., a Allegro zyskało 1,4 proc.
W czwartek przed sesją wyniki pokazało Allegro i na otwarciu spadło ponad 3 proc., a po godzinie dobijało już do –5 proc., z miejsca stając się największym hamulcowym dla indeksów w Warszawie.
Dla odmiany CD Projekt od początku sesji zyskiwał. W pierwszej godzinie handlu akcje producenta wyczekiwanego „Cyberpunka 2077” kosztowały nawet 377,50 zł, zyskując ponad 3 proc. Potem kurs spadł do około 371 zł (+2 proc.).
Wyniki Allegro wystraszyły inwestorów?
Największa spółka na GPW wykazała w trzecim kwartale 2020 roku 131,7 mln zł straty netto, podczas gdy rok wcześniej zarobiła 73,4 mln zł. Warto jednak zwrócić uwagę, że gdyby wyłączyć koszty debiutu giełdowego i refinansowania długu, Allegro zarobiłoby na czysto 147,40 mln zł, a więc blisko dwa razy więcej niż rok wcześniej. EBITDA spadła o 11 proc. rok do roku do 284,7 mln zł, i można uznać, że był to wynik zgodny z oczekiwaniami, bo rynek spodziewał się 282,5 mln zł. Skorygowana EBITDA wzrosła o 26,7 proc. do 408,5 mln zł. Ze średniej prognoz domów maklerskich ankietowanych przez PAP Biznes wynikało, że będzie to 412,8 mln zł.
Przychody Allegro wzrosły w trzecim kwartale o 49,7 proc. do 928,7 mln zł. Konsensus zakładał 940 mln zł przychodów. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie Grupy Allegro w trzecim kwartale 2020 r. wyniosła 8.253 mln zł (+48,7 proc.).
Allegro jest dobrze przygotowane do świątecznego szczytu
Z opublikowanego w czwartek raportu wynika, że na wynikach Allegro najbardziej zaważył segment marketplace – prowizje i opłaty pobierane od sprzedających na platformie. Przychody w tym wypadku wyniosły 771,5 mln zł (+50,2 proc.). Usługi reklamowe przyniosły grupie 78,3 mln zł przychodów (+62,7 proc. rdr), a porównywarka cenowa Ceneo.pl – 37,4 mln zł (+17,6 proc. rdr).
Liczba aktywnych kupujących w ciągu kwartału wzrosła o 300 tys. do 12,6 mln, a w porównaniu do ubiegłego roku o 1,4 mln (12,9 proc.). Średnia wartość produktów zakupionych przez jednego użytkownika w ciągu ostatnich 12 miesięcy do 30 września br. przekroczyła 2,46 tys. zł, co oznacza wzrost o 28,6 proc. rdr.
W trzecim kwartale 2020 r. Allegro poprawiło kluczowe wyniki operacyjne i finansowe. Chociaż ogłaszamy te wyniki z satysfakcją, mamy świadomość, że wszyscy odczuwamy trudną sytuację gospodarczą i społeczną, wywołaną przez Covid-19 w Polsce i na świecie
– przyznał Francois Nuyts, CEO Allegro.eu.
Ale jak zapewnia, największa w Polsce platforma e-commerce jest bardzo dobrze przygotowana do tego, by maksymalnie ułatwić konsumentom świąteczne zakupy, a także wspierać sprzedawców w tym kluczowym dla nich okresie.