REKLAMA

UOKiK na dobre bierze się za handel fałszywymi opiniami w internecie. Dwie firmy z zarzutami

Na bezczelnego oferują hurtowe tworzenie pozytywnych opinii o firmach i ich produktach czy usługach, nawet nie udając, że oceniający miał z nimi jakąkolwiek styczność. UOKiK dobrze przyjrzał się działalności dwóch firm wyspecjalizowanych w takich oszustwach, a teraz postawił im zarzuty. Grożą im olbrzymie kary finansowe.

Fałszywe opinie w internecie. UOKiK stawia zarzuty dwóm firmom, grożą im surowe kary
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w poniedziałek, że postawił zarzuty związane z handlem fałszywymi opiniami spółkom Opinie.pro z Lubartowa oraz SN Marketing z Krakowa. Za tworzenie, pozyskiwanie i zamieszczanie fałszywych opinii w sieci grozi kara finansowa do 10 proc. rocznego obrotu.

REKLAMA

Fałszywe opinie na zlecenie

Obie firmy od kilku miesięcy były pod lupą UOKiK-u. Urząd przyglądał się ich ofercie usług marketingu szeptanego czy tworzeniu opinii. Zebrane informacje okazały się na tyle mocnym materiałem dowodowym, że prezes UOKiK-u postanowił postawić im zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd poprzez pozyskiwanie, tworzenie i zamieszczanie opinii w usługach Google, na Facebooku czy w Tripadvisorze.

Trzeba przyznać, że obie firmy działają na bezczelnego i nie ukrywają, że zajmują się handlem fałszywymi opiniami, dostarczając materiał dowodowy na siebie Wchodzimy na stronę opinie.pro i już w pierwszym akapicie czytamy: gwarantujemy oryginalne, wiarygodne opinie, indywidualnie dopasowane do klienta. Firma oferuje nawet... wstawienie własnych opinii.

 class="wp-image-1830148"
Źródło: opinie.pro

Jak przekonuje Chróstny, fałszywe opinie mogą wywoływać błędne wrażenie, że są autentycznymi komentarzami osób, które skorzystały z oferty. W ten sposób sztucznie zawyżane są oceny firm, co wprowadza konsumentów w błąd i może prowadzić ich do decyzji zakupowych, których może nie podjęliby, gdyby zdawali sobie sprawę, że są wymyślone i kupione.

Bez umowy

UOKiK zwraca uwagę, że uczestnicy handlu opiniami rozliczają się na podstawie wystawianych faktur, ale bez zawierania pisemnych umów. Handel opiniami odbywa się pakietowo – po 5, 10, a nawet 200 opinii. Obie spółki tworzą lub pozyskują opinie, których wystawienie nie jest poprzedzone sprawdzeniem produktów lub usług.

REKLAMA

Zaznaczmy, że nie są to pierwsze działania UOKiK-u w sprawie handlu fałszywymi opiniami w internecie. Kilkanaście miesięcy temu urząd poinformował o wszczęciu dochodzenia wobec ceneo.pl i opineo.pl. Jego wątpliwości wzbudziło ukrywanie części opinii i ocen negatywnych oraz nieuwzględnianie ich w statystykach, gdy sprzedawca nawiązał kontakt z konsumentem. Groźba zarzutów i kar poskutkowała – obie firmy grzecznie zmieniły swoją politykę.

Teraz UOKiK sprawdza sposób prezentowania opinii przez sklepy internetowe i inne platformy, a także brokerów, czyli firm pozyskujących lub tworzących opinie na zlecenie.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-05T15:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-05T13:51:55+02:00
Aktualizacja: 2025-08-05T11:38:42+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T20:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T16:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T14:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T12:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T11:11:24+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T10:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T05:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T15:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T12:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T09:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T07:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T06:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T21:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T19:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T17:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T09:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T07:56:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA