Świat pędzi naprzód, a wraz z nim technologie, otwierając przed firmami nowe, nieznane dotąd możliwości. Jak w gąszczu innowacji odnaleźć te, które najlepiej posłużą rozwojowi biznesu? I co, jeśli to my sami jesteśmy młodym, prężnie rozwijającym się startupem, pragnącym podbić szeroki rynek?
Odpowiedzią na te pytania może być współpraca korporacji ze startupami. Taki model działania staje się coraz bardziej popularny, umożliwiając szybką wymianę wiedzy, doświadczeń i zasobów. Młode firmy zyskują przestrzeń do bezpiecznego testowania i ulepszania swoich pomysłów przed wprowadzeniem ich na szerszy rynek. Doświadczone przedsiębiorstwa mogą zaś skorzystać z dopływu świeżych pomysłów i praktyk. Jedną z firm, która najprężniej działa w polskim ekosystemie innowacji jest Grupa PZU. Jak wspiera startupy?
PZU wspiera Huge Thing Startup Booster
Grupa ubezpieczeniowa w ramach programu PZU Ready for Startups współpracuje z akceleratorami, które za cel stawiają sobie rynkowy sukces startupów. Jako swojego strategicznego partnera w akceleracji PZU wskazało Huge Thing. To jeden z najstarszych i najbardziej renomowanych akceleratorów w Polsce - znany z kompleksowego wsparcia i współpracy z doświadczonymi mentorami.
PZU zaprasza do aplikowania w ścieżce branżowej, jednej z trzech przygotowanych przez zespół Huge Thing. Jest ona przeznaczona dla startupów z już działającym produktem lub usługą. Uczestnicy zyskają granty sięgające do 350 tys. zł, przeznaczonych na pokrycie kosztów rozwoju i realizacji testów technologii, oraz możliwość współpracy z PZU. Program zakłada też wsparcie mentorskie.
Termin zgłoszeń do programu Huge Thing Startup Booster mija 28 lipca, a szczegóły oraz formularz rejestracyjny dostępne są na stronie internetowej.
PZU stawia na innowacje
Polska firma idzie o wiele dalej niż wpisanie innowacyjności na listę wartości. W PZU działa korporacyjny generator pomysłów - Laboratorium Innowacji. To miejsce, gdzie nowe technologie i IT łączą się z biznesem w czterech głównych obszarach poszukiwania innowacji:
- rozwiązania wykorzystujące AI i zaawansowaną analitykę do lepszego zarządzania biznesem. Nacisk kładziony jest na rozwiązania wspierające efektywny pricing i lepsze zarządzanie ryzykiem.
- digitalizacja i automatyzacja procesów, w tym tych związanych z obsługą szkód i świadczeń, wsparciem sprzedawców, obsługą posprzedażową i wykrywaniem nadużyć.
- nowe formy interakcji z klientem, w ramach którego PZU szuka technologii wspierających prewencję ubezpieczeniową wśród klientów indywidualnych i korporacyjnych oraz nieszablonowych metod budowania relacji z klientem.
- rozwiązania wokół ekosystemów: zdrowotnego, kierowcy, sieci naprawczej oraz usług wartości dodanej (VAS).
Co ciekawe, przez 6 lat działania Laboratorium Innowacji przetestowało ponad 70 rozwiązań z szerokiej listy ponad 6 tys. potencjalnych innowacji. Wdrożonych zostało ponad 40 z nich. Jednym z najlepszych przykładów jest rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych. Umożliwia ono klientom przesyłanie zdjęć i opisu szkody pojazdu, a oparty na AI system w czasie rzeczywistym analizuje na tej podstawie zakres oraz rodzaj uszkodzeń i w ciągu kilku minut generuje wstępny kosztorys.
Polska korporacja współpracowała przy tym wdrożeniu z brytyjską firmą technologiczną, co w praktyce pokazuje, że PZU otwarte jest na innowacje spoza Polski.
PZU wdraża 60 proc. testowanych innowacji
W ich wyborze ubezpieczyciel kieruje się oczywiście względami biznesowymi. W sferze ubezpieczeniowej wiąże się to m.in. ze zdrowiem klientów, co świetnie ilustruje program prewencyjny „Minuta dla skóry”. W jego ramach PZU przez 2 lata oferował możliwość korzystania z certyfikowanej medycznie aplikacji mobilnej do wykrywania znamion na skórze. Potrzebowała ona zaledwie kilkudziesięciu sekund na ocenę ryzyka wystąpienia nowotworu skóry z ponad 90-procentową precyzją. Robiła to na podstawie zdjęć znamienia, które użytkownik wykonywał własnym smartfonem.
Oba te przykłady pokazują, że współpraca z korporacją to dla startupów okazja na wskoczenia na wyższy poziom i przetestowania rozwiązania na dużej grupie odbiorców. W końcu z usług całej Grupy PZU korzysta już około 22 mln klientów.
PZU zaprasza startupy do współpracy
Ubezpieczyciel jest otwarty na współpracę ze startupami na różnych etapach rozwoju – od wstępnych pomysłów skierowanych do programów akceleracyjnych po wdrożenia komercyjne, poprzedzone krótkim procesem dostosowywania rozwiązań do potrzeb biznesowych. To transakcja “win-win” dla obu stron uczestniczących w akceleratorze. W toku akceleracji startupy – oprócz wsparcia ekspertów i mentorów – będą mogły uzyskać granty na realizację pilotaży z odbiorcami technologii (takimi jak PZU - w ramach programu PZU Ready for Startups).
– Startupy, które są w początkowej fazie swojego rozwoju, bardzo często potrzebują wielowymiarowego wsparcia w adaptacji przygotowanych przez nich projektów do realiów biznesowych i nawiązaniu efektywnej współpracy. Z tą myślą powstał program PZU Ready for Startups. Dzięki niemu możemy pomóc startupom w rozwoju i wspólnie dopracować innowacyjne rozwiązania, na których skorzystają nasi klienci– mówi Marcin Kurczab, dyrektor ds. Innowacji w PZU.
W przeszłości akceleratory były raczej domeną funduszy VC, parków naukowo-technologicznych czy uczelni. Tymczasem walidacja rozwiązania z takimi firmami, jak największa instytucja finansowa w regionie, z pewnością przyspieszy ścieżkę komercjalizacji produktu. Ten może być następnie zintegrowany z procesami operacyjnymi PZU, co przełoży się na poprawę doświadczenia klientów. Na koniec skorzysta więc cały ekosystem startupowy.