Rewolucja inteligentnych systemów. Jak sztuczna inteligencja może pomóc firmom wyprzedzić konkurencję?

Lokowanie Produktu: Comarch ERP

Sztuczna inteligencja w ostatnich miesiącach stała się prawdziwą sensacją za sprawą automatycznie generowanych zdjęć i filmów, ale możliwe zastosowania tej technologii są znacznie szersze. AI na wielką skalę weszła już do biznesowych rozwiązań, a wśród nich jest oprogramowanie dla firm. Jednym z liderów na rynku technologii AI w Polsce jest firma Comarch, która w swoim portfolio posiada wiele użytecznych narzędzi dla biznesu. Jak ułatwiają one budowanie przewagi konkurencyjnej zarówno firmom z sektora MŚP, jak i dużym organizacjom?

Rewolucja inteligentnych systemów. Jak sztuczna inteligencja może pomóc firmom wyprzedzić konkurencję?

Sztuczna inteligencja to bardzo szeroki termin obejmujący wiele zaawansowanych technologii, takich jak uczenie maszynowe, robotyka, przetwarzanie języka naturalnego czy widzenie komputerowe. Technologie te są obecnie rozwijane jako narzędzia wspierające rozwój i konkurencyjność zarówno wielkich spółek, jak i małych firm. 

Mechanizmy oparte o algorytmy sztucznej inteligencji są wykorzystywane w oprogramowaniu dla firm ERP stosowanym przez firmę Comarch. Zapewniają one przedsiębiorstwom zwiększanie efektywności, wsparcie procesów produkcyjnych, logistycznych i sprzedażowych, optymalizację procesów decyzyjnych, a nawet poprawę płynności finansowej.

Dzięki oprogramowaniu, wykorzystującemu algorytmy AI, firmy mogą zautomatyzować obsługę płatności, wyznaczając spodziewany termin płatności, wyliczając w sposób automatyczny limity kredytowe, czy odpowiedni rating dla kontrahenta. Przyczynia się to do zwiększania płynności finansowej firmy.

Kolejnym dobrym przykładem użyteczności sztucznej inteligencji dla firm jest automatyzacja windykacji. Moduły AI umożliwiają przeprowadzenie całego procesu odzyskiwania należności – od tworzenia, zatwierdzania, wysyłania wezwań do zapłaty po generowanie not odsetkowych, blokowanie sprzedaży, czy w końcu kierowanie konkretnych przypadków do zewnętrznej windykacji.

Automatyzacja windykacji pozwala na zachowanie firmom płynności finansowej. Nasze systemy umożliwiają też optymalizację pracy magazynu – klient wie, ile towaru powinien zamówić, by nie blokować magazynu, ile środków na to zaplanować. Pozwala optymalnie rozłożyć pracę między pracownikami – wyjaśnia Mariusz Zygmułka, dyrektor AI/ML w Comarch Enterprise Solutions.

Przedstawiciel Comarchu zwraca uwagę, że sztuczna inteligencja obecna jest również w rozwiązaniach e-commerce. Systemy rekomendacyjne, dzięki analizie zachowań konsumentów, pozwalają użytkownikom kompletować produkty, które w pierwszej chwili nie wydają się oczywistym wyborem. Rozwiązania te pozwalają też wpływać na atrakcyjność oferty sklepów online, a rekomendacje produktowe i zakupowe zwiększają konwersję i średnią wartość koszyka zakupowego.

Wiele korzyści nawet najmniejszym firmom może przynieść zastosowanie technologii optycznego rozpoznawania tekstu, czyli OCR. Umożliwia ona sczytanie kluczowych danych biznesowych z zeskanowanych dokumentów i ich pełną digitalizację. W Comarch OCR odbywa się to za pomocą mechanizmów AI, które wykonują to zadanie szybko i precyzyjnie, a następnie przenoszą rozpoznane dane do odpowiednich miejsc systemu. 

W jaki sposób usprawnia to funkcjonowanie przedsiębiorstwa? Algorytmy zaszyte w Comarch ERP Optima wykrywają regularność przy wystawianiu dokumentów dla danego podmiotu i na tej podstawie sugerują propozycję zastosowania fakturowania cyklicznego.

Sztuczna inteligencja w systemach Comarch ma też na celu usprawnienie pracy firmom oraz ułatwienie użytkownikom obsługi systemów ERP. Wbudowany w systemy Comarch ChatERP, dzięki odporności na literówki i rozumieniu kontekstowemu, umożliwia komunikowanie się z systemem w sposób naturalny, podobny do zwyczajnej rozmowy z drugą osobą.

Comarch ChatERP umożliwia nie tylko szybkie wyświetlanie wyników zadanych pytań, ale także daje możliwość szybkiego wykonywania zadań w systemie – np. zablokowania transakcji ze wskazanym kontrahentem, wystawienia zamówienia, czy zatwierdzenia faktury. Docelowo narzędzie ma także wspierać użytkowników w codziennych obowiązkach, na przykład poprzez sugerowanie zadań do wykonania w danym momencie lub proponowanie automatyzacji rutynowych czynności.

Rozwiązania AI w Comarch ERP wprowadzą oszczędność dzięki automatyzacji. Jest ona widoczna w procesach związanych np. z obiegiem dokumentów. Przykładowo aplikacja Comarch OCR, która jest wpięta w nasze systemy, pozwala na optyczne rozpoznawanie tekstu na dokumencie i przekształcanie go w dokument elektroniczny. Przy czym należy zauważyć, że pozwala na digitalizację nie tylko faktur, ale też np. dokumentów magazynowych. O popularności Comarch OCR świadczy skala przerobionych dokumentów. Do tej pory jest to ok. 85 milionów – zwraca uwagę Mariusz Zygmułka.

Sztuczna inteligencja ma także zastosowanie w procesach produkcyjnych. Systemy Comarch ERP XL i Comarch ERP Enterprise umożliwiają automatyczne planowanie i ustalanie harmonogramu produkcji. Przy pomocy mechanizmów AI system potrafi też automatycznie wyliczać zapotrzebowanie na materiały i gotowe produkty, co znacznie usprawnia proces zaopatrzenia.

Ważną funkcjonalnością tych systemów jest też zbieranie danych z hali produkcyjnej za pomocą platformy Comarch IoT. Pozwala ona na automatyczne rejestrowanie awarii, planowanie produkcji na nowo po zarejestrowaniu przestoju maszyny, czy też zaplanowanie zlecenia naprawy po przekroczeniu norm parametrów maszyny, częstotliwości drgań lub temperatury.

Nie do przecenienia jest zdolność systemów opartych na AI do prognozowania popytu na podstawie historycznych transakcji. Pozwala to firmie zamawiać z wyprzedzeniem optymalną liczbę towarów i materiałów. Comarch WMS, który przeznaczony jest do wspierania pracy kierowników i magazynierów, pomaga lepiej zarządzać magazynem wysokiego składowania, przewiduje też przyszłe zapotrzebowanie na dany produkt.

Analizując uprawnienia, umiejętności i historyczną pracę magazynierów, system przewiduje czas realizacji danego zadania i automatycznie przydziela dyspozycje, tak aby jak najlepiej wykorzystać czas i potencjał pracowników.

Zaangażowanie do pracy sztucznej inteligencji oznacza nie tylko optymalizację działalności samej firmy poprzez wyeliminowanie ludzkich błędów, zwiększenie wydajności oraz obniżenie kosztów, ale pozwala również na odciążenie pracowników od powtarzalnych procesów. 

Choć narzędzia dla firm oparte na sztucznej inteligencji oferują też inne podmioty, wybór Comarch jako dostawcy oprogramowania pociąga za sobą istotne korzyści. W porównaniu do zagranicznych konkurentów polska firma oferuje niższe koszty wdrożenia, racjonalne koszty aktualizacji oprogramowania, a także stosunkowo łatwy dostęp do specjalistów Comarchu i centrów kompetencyjnych firmy, co przekłada się na realny wpływ, jaki mogą wywrzeć klienci na rozwój produktów. Co nie mniej istotne, oprogramowanie Comarch nie wymaga migracji do technologii chmurowych.

Dostawcy budują rozwiązania praktycznie tylko dla klientów chmurowych. My oferujemy nasze produkty dla wszystkich, zarówno dla użytkowników chmury, jak i tych, którzy preferują użytkowanie lokalne. Klient może zainstalować np. Comarch ERP Optima na swoim laptopie i mieć lokalnie hostowaną bazę. Nie wymagamy kupna licencji wersji chmurowej – podkreśla Mariusz Zygmułka.

Więcej o inteligentnych systemach w Comarch ERP, które wspierają firmy w budowaniu przewagi rynkowej, znajdziecie pod tym linkiem

Lokowanie Produktu: Comarch ERP
Najnowsze
Zobacz komentarze